NOVEMBER – SETT DEG ET MÅL ELLER ET FOKUSOMRÅDET 

Det gikk akkurat opp for meg at oktober hvert øyeblikk er over og at vi skal inn i november.  År tjue tjue er snart over!

Har du satt deg et mål eller to for den nye måneden? Selv synes jeg månedsskifte er en fin annledning til å sette seg et mål eller et fokus punkt. I september var fokusområdet mitt søvn, hvile og egentid. Det var rett og slett noe som hadde sklidd veldig ut og jeg kjente at nå måtte jeg begynne å priortiere meg selv mer, sette av mer tid til hvile, egentid og nok søvn. Det klarte jeg. I oktober var fokusområdet mitt å si mer nei. Både i jobbsammenheng, og når det gjelder tjenester og sosiale settinger. Det også var suksessfullt. Dette er forøvrig noe jeg kommer til å ta med meg videre og fortsette å fokusere på. I november er målet mitt å ta bedre vare på magen og tarmen min.

Jeg er et menneske som ønsker å utvikle meg. Det kan være både på personlig plan, i jobbsammenheng, kunnskap, at jeg vil bli en bedre venn, familiemedlem, online coach, utvikle meg på trening, osv. Min tro er at mennesker har det bedre om vi velger å stadig være i utvikling. Om vi stopper opp med dette, ender vi opp med å gå i den kjedelige hverdagen, uten egentlig noe mål og mening, og plutselig har vi tre barn og en stasjonsvogn,  synes egentlig livet er trått og kjipt og at vi ikke har kommet noe vei eller stått på sted det hvil de siste åtte årene. Slik vil jeg ikke at livet mitt skal være. 

Månedskifte er da en flott anledning til å velge seg ut et fokusområdet eller mål. Slik jeg gjør det, er at jeg enten setter meg et mål eller et fokusområdet. Når dette er gjort, skriver jeg ned hvorfor jeg ønsker å fokusere på dette området eller nå dette målet. Deretter skriver jeg ned hva jeg må gjøre for å komme dit. Denne måneden, hvor fokusområdet mitt har vært å si mer nei, skrev jeg først opp hvorfor dette var viktig for meg. Jeg ville si mer nei, fordi jeg sier alt for lett ja, og det går utover min egen energi og mitt eget liv. Jeg fant så ut at jeg kunne begynne å si “det må jeg sjekke i kalendere” før jeg sa ja eller nei. Å si nei med en gang, føltes nemlig vanskelig for meg. På denne måten kjøper jeg meg litt tid og kan tenke meg om, hva som føles riktig og hva jeg har tid / energi til, før jeg gir et konkret svar. Når jeg hadde denne planen, ble det mye enklere å si nei. 

Når måneden over, bruker jeg litt tid, kanskje ti -femten minutter på å reflektere over måneden som har gått. Klarte jeg å gjennomføre målet eller fokusområdet? Hva gikk bra? Hva kunne jeg gjort bedre eller annerledes? Er det noe jeg må fokusere på videre? Om jeg ikke klarte å gjennomføre fokusområdet, overfører jeg det til neste måned, slik at jeg ikke setter meg et nytt fokusområdet men fortsetter med det jeg hadde. Da må jeg også gå grundigere til verks når det gjelder refleksjonene for å finne ut hvorfor jeg ikke nådde målet og hva jeg må gjøre annerledes. 

Så, tar du utfordringen å setter deg et mål eller et fokusområdet denne måneden? Jeg håper det. Det gir både mer glede, energi og livsgnist.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. 2020 har vært et rart år. Kanskje greit det snart er over? 😛 Håper 2021 blir bedre i hvert fall.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg