NYE VANER

Da er jeg kommet tilbake fra fjellet, uthvilt og klar for hverdag igjen. Med hverdag, betyr det også at jeg er tilbake til mine vanlige vaner. Og dette med vaner er noe jeg har jobbet mye med i år.

Jeg er ikke noe fan av å sette meg nyttårsforsett. Nyttårsforsett er ofte kortvarige og de færreste når forsettene de har satt seg. Da vi stod ovenfor et nytt år i årsskiftet 2020 / 2021, bestemte jeg meg for å gjøre en helt ny vri på nyttårsforsetter. I år skal jeg i stedet forsøke å endre eller tilegne meg en vane hver måned. Det vil si at jeg den første i hver måned enten starter med en ny vane, forsøker å slutte med en vane jeg allerede har eller endre en vane jeg har. Dette er fordi jeg ønsker å utvikle meg og bli en enda bedre versjon av den jeg er. Enten fysisk eller mentalt. Det kan være ting som å legge seg tidligere hver dag i en måned, lese fem sider av en bok hver dag i en måned, ikke drikke kaffe en måned, gi seg selv et kompliment daglig i en måned, spise ekstra med grønnsaker, osv. Ting som gjør at jeg går litt ut av komfortsonen og må jobbe for noe, slik at jeg blir litt klokere, sterkere mentalt, sunnere eller friskere. 

I februar ville jeg endre en vane med å ikke se på TV før jeg skulle legge meg. Dette var helt forferdelig vanskelig og jeg skal innrømme at jeg ikke klarte det hver dag. Jeg tror jeg klarte det omtrent 22 av 28 dager. For meg er det å se på tv eller Netflix en måte å skru av hjernen på før jeg skal sove. Grunnen til at jeg valgte å teste dette er fordi det en del forskning av tv-titting før leggetid kan skade søvnen, derfor ønsket jeg å teste dette. For min del følte jeg faktisk at jeg sov dårligere. At jeg ikke fikk skrudd av hjernen og at jeg  blir liggende å tenke når jeg ikke har sett på TV. Dette er en vane jeg ikke kommer til å fortsette med.

I mars innførte jeg en ny vane med å drikke et glass greens hver morgen. Dette er et pulver med supergfod som byggress, spirulina og andre superfoods, i tillegg til enzymer. Dette tilfører god med mineraler og vitaminer, i tillegg til at det gir en bedre fordøyelse. Dette var ikke en vane jeg synes var spesielt vanskelig å innføre ettersom jeg allerede drikker et glass vann på morgenen. Forskjellen nå, er bare at jeg puster 1 ss pulver. Dette er en vane jeg virkelig har likt. Altså, la meg være ærlig, det smaker ikke super godt, men jeg føler virkelig at du gjør godt. Det kan selvfølgelig være andre ting eller placebo, men jeg føler virkelig at huden min stråler mer, at jeg har mindre vondt i magen og holder mindre vann i kroppen. 

I april har jeg bestemt meg for å stretche 3 -4 ganger i uken. Ettersom treningssentrene er steng og det meste annet er stengt, har jeg en del fritid som jeg kan få brukt på noe nytt og da vil jeg bruke 10 -15 minutter none ganger i uken på å tøye, stretche og foam rolle. Her ønsker jeg også å fokusere på pusten. Stretching er godt for både kroppen og hodet, og ved å fokusere på pusten underveis, får det også en beroligende effekt som er bra for stress. Hittil i april har jeg både gjort stretching på egenhånd og brukt youtube som hjelp. Så langt elsker jeg denne vanen. Spesielt om jeg gjør det på morgenen eller på kvelden. Det føler jeg at gir en bra start eller avslutning på dagen. Jeg håper også at jeg kanskje får litt bedre fleksibilitet, samt mindre stiv nakke. Dette vil hjelpe både mot hodepine og under all form for aktivitet, trening og hverdagslige gjøremål. Jeg gleder meg til å fortsette med denne vanen i april og håper at dette er noe jeg kommer til å fortsette med.

I mai har jeg vurdert kald dusj, men jeg driver hele tiden å finner unnskyldninger og forsøker å finne andre ting. Kanskje det er nettopp derfor jeg burde velge kald dusj i mai?

Så langt har dette vært et veldig spennende prosjekt. Noen av månedene har vært lettere enn andre. Nå i april for eksempel, må jeg virkelig bruke viljestyrke hver gang jeg skal ta meg en stretching økt, rett og slett fordi jeg synes det er så fryktelig kjedelig. Slik som i dag hvor jeg skulle ta meg et kvarter med tøying da jeg kom hjem fra fjellet, dukket alle mulige andre unnskyldninger opp i hodet. Kanskje jeg er litt sulten og burde spist først? Jeg burde egentlig støvsuge. Skal jeg g sjekke mobilen? Kanskje jeg heller skal ta meg en dusj eller pakke ut av baggen. Men så tar jeg meg selv i nakkeskinnet, leser opp målet jeg har satt om å tilføre denne vanen i april med å stretche noen ganger i uken. Og selv om jeg ikke har lyst, så bare gjør jeg det. På den måten er det en form for utfordring og gå utenfor min komfortsone. Det er noe vi alle har godt av. Vi mennesker trenger å være i utvikling for å være den beste versjonen av oss selv.

Kanskje du skal hive deg på prosjektet mitt om en månedlig vane-utfordring?

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Det her var en kul utfordringer. Det med kald dusj skjønner jeg ikke helt da. Hvorfor?

    2. For en fantastisk vri på nyttårsforsettet! Jeg slenger meg med på dette og starter fra mai🤩Får pønske ut hvilke vaner jeg vil prøve ut, endre eller fjerne🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg