OPPVARMINGSSETT OG DAGENS ØKT


Selv om det for mange kjennes ut som søndag i dag, med pinse og fri, er nok en uke igang. Jeg startet uken med en tung overkroppsøkt. Det er hva jeg kaller en pangstart på uken! Det føltes ordentlig deilig å sette standaren og vise denne uken at det er jeg som er sjefen! Nå er jeg gira og klar for hva resten av denne uken vil bringe.

Dagens økt så slik ut
– Markløft
Oppvarming + 3 sett av 2 rep
– Chins med vekt
4 sett x 5 repetisjoner
– Dips med vekt
3 sett x 5 repetisjoner
– Enarms roing
3 sett x 6 repetisjoner
– Skulderpress
3 sett x 6 repetisjoner

En ting mange glemmer når de trener, er å legge nok tid og energi i oppvarmingssettene. Skal du for eksempel ta 4 sett med 5 repetisjoner av 80 kilo i markløft, kan du ikke bare gå rett inn å løfte 80 kg. Da er verken hodet ditt eller kroppen din klar for å gjøre dette løftet. Dette gjelder spesielt på tunge øvelser, altså på øvelser hvor du trener 6 repetisjoner eller færre. Selv merker jeg stor forskjell på om jeg bruker god tid på oppvarmingssett eller ikke. Bruker jeg for lite tid på dette, føler jeg rett og slett at øvelsen er mye tyngre, fordi jeg ikke er mentalt klar for å løfte den spesifikke vekten. Ikke minst er du mye mer utsatt for skade om du ikke varmer godt opp.

I dag hvor arbeidsvekten min på markløft var 100 kilo. Varmet jeg opp slik.
5 repetisjoner på 50 kg
4 repetisjoner på 70 kg
3 repetisjoner på 80 kg
2 repetisjoner på 90 kg
Da var jeg klar for å løfte 100 kilo både mentalt og fysisk.

Har du hatt en god start på uken, koset deg med pinsefri og fått lurt inn en liten treningsøkt? Håper det. 

 

Kristine ♥

5 kommentarer
    1. Hei, hvordan går det? Brøt sammen med kjæresten min i går. Ønsker sex uten forpliktelse.
      Rеdd for å bli blokkert. Ikke vil chatte her. Klikk på linken og skriv til meg der.

      —>>> http://[email protected]/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg