PÅSKEBOLLER MED APPELSIN OG SJOKOLADE

God påsketorsdag skjønninger. Jeg er tilbake fra fjellet og da måtte jeg naturligvis slå til med en bakerunde  Jeg bare elsker å bake! Ettersom det er påske, bestemte jeg meg for å lage noe med appelsin og påske. Appelsin er synonymt med påske i mine øyne. Resulatet ble da disse utrolig gode appelsinsnurrene.

Se på de da! Jeg tørr påstå at de smaker og ser enda bedre ut i virkeligheten enn på bildet!
Fordi jeg ville ha det raskt og enkelt, laget jeg en enkel bolledeig som ikke trenger heving. Fyllet bestod av en blanding av sjokolade og appelsin. Vips så har du deilige påskeboller med sjokolade og appelsin på tjuefem minutter!

Påskeboller med appelsin og sjokolade
Ca 15 stykker

300 g mel, jeg brukte 200 g bokhvetemel og 100 g havremel*
2 egg 
300 g kesam 
3 ss sukringold 
1 ts bakepulver 
1/3 ts salt 
1 ss kardemomme 
1/2 ss kanel
2 ss kesam
2 ss smør
1 appelsin
Ca 80 g hakket sjokolade

Bland sammen mel, sukringold, bakepulver, kanel, kardemomme og salt. 
Ha i egg og kesam. Elt deigen.
Har du en kjøkkenmaskin kan du gjerne bruke den, ellers tar du hendene fatt. Kna til at du får en smidig deig.
Tilsett eventuelt litt mer mel om deigen blir klissete eller litt melk / vann og deigen blir tørr.
La deigen svelle i 5 min.
I mellomtiden ordner du fyllet. Riv skallet på appelsinen fint. Press ut saften fra appelsinen. Bland sammen 2 ss kesam, 2 ss mykt smør, 1 ss revet appelsinskall og 1 ss appelsinsaft.
Del deigen i to.  Legg en deigklatt på et bakepapir. Legg så over et annet ark bakepapir og kjevl deigen til en rektangel. Du kjevler altså deigen flat, mellom to ark med bakepapir. Når deigen er kjevlet flat, ha over appelsin- og smørkesamblandingen. Strø over hakket sjokolade. Rull deigen sammen og del i skiver på ca 2 cm.
Legg påskebollene på en bakplate. Stek på 175 grader i 15 minutter.
Nyt!


*andre meltyper som for eksempel speltmel og hvetemel vil også fungere supert

Vil du ikke lage påskeboller med appelsin og sjokolade, kan du bytte ut fyllet med smør, kanel og sukringold for kanelsnurrer, eller bruke noe annet godt som fyll.

Jeg serverte snurrene til en venninne som akkurat her vært her på kaffe, prat og hygge. Hun bare måtte ha oppskriften. For ja, disse er skikkelig gode!

Håper du lar deg friste til å prøve påskeboller med appelsin og sjokolade.
Nå skal jeg komme meg en tur på trening. Jeg er skikkelig klar for å ta meg en styrkeøkt etter noen late påskedager og minimalt med trening. Å, det skal bli deilig å komme tilbake til treningssrutinene igjen!
Baking eller ei, ha en nydelig dag.


Kristine ♥

2 kommentarer
    1. Jaaa. Jeg har alle i ingrediensa! Skal lage dissa nå men bruker nøtter istedetfor sjokolade. Tror du det blir bra?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg