PERFEKT JULEDAG OG VERDENS BESTE PEPPERKAKER

Dagen i dag har rett og slett vært helt fantastisk! En perfekt juledag i mine øyne!  Jeg har hatt pepperkakeverksted med småbrødrene mine. Denne tradisjonen har jeg nevnt for dere flere ganger tidligere. For meg er det den viktigste dagen i løpet av julen. Jeg trenger faktisk ikke julaften om jeg får pepperkakeverkstedet!


Jeg laget pepperkakedeigen i går kveld. Den lages etter mammas oppskrift og gir  virkelig verdens beste pepperkaker. Oppskriften har jeg delt tidligere og hver gang jeg har gjort det, får jeg flere tilbakemeldinger om at dette er de beste pepperkakene dere har smakt. Det er altså ikke bare mine nostalgiske smaksløker som liker denne pepperkakedeigen!

Verdens beste pepperkaker
ca 100-125 stk

150 g smør
1 1/2 dl lys sirup
250 g sukker
1 1/2 dl fløte
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
2 ts malt nellik
1 ss natorn
ca 475 g hvetemel

Smelt smøret, tilsett sirup og rør sammen.
Avkjøl. tilsett sukker, fløte og krydder, og bland godt.
Tilsett natron blandet med litt av melet og arbeid inn resten av melet. Deigen skal være ganske løs. Da blir pepperkakene best. 
La den stå i kjøleskapet natten over eller minst 4 timer.
Kna deigen med mel på bordet. Kjevl ut og stikk figurer.
Stek på 200 grader i 5 -8 minutter.
Avkjøl på rist.

I formiddag satte vi i gang med pepperkakeverkstedet. Vi satte på julemusikk, da gode gamle norske slagere, mens vi bakte pepperkaker, tullet, lo og koste oss. Når pepperkakene var ferdig bakt, laget vi varm sjokolade av mørk kokossjokolade og melk, og pisket kremfløte med litt vaniljesukker. Så satte vi på en julefilm, Edward Scissorhands, mens vi drakk varm sjokolade toppet med kremfløte og dyppet de nybakte pepperkakene ned i koppen. Magisk altså!

Har du fortsatt ikke prøvd å dyppe pepperkaker i varm sjokolade eller kakao, må du gjøre det asup! Det er noe av det beste som finnes!

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne ta dere med inn i øyeblikket, slik som i dagens perfekte juledag. Det sies at bilder sier mer enn tusen ord, men her gjør det ikke det. Det er noe med hele stemmingen og kjærligheten som virkelig kan kjennes i luften. Det var rett og slett en helt magisk dag. Jeg skal leve på den lenge!

I tillegg må jeg legge til at det varmer sjelen min ekstra å tenke på at mamma sitter der oppe og titter ned på oss. Jeg er sikker på at hun har et stort smil om munnen og er enormt stolt av både meg og brødrene. Selv om det er vondt, er det også godt. For er det en ting jeg virkelig er sikker på, er det at mamma sitt største ønske er at vi barna skal leve livet til det fulle. Noe av det siste hun sa før hun gikk bort var var ‘du vet aldri når din siste dag kommer’. Det traff meg ekstra med tanke på at hun var døende og bare førtini år gammel. Det har jeg virkelig tatt med meg videre. Min største motivasjon her i livet, er faktisk mamma. Hun har gitt meg en helt spesiell dedikasjon til livet. Det store ønsket om å leve livet beste mulig, slik at den dagen jeg skal dø, uavhengig om det er imorgen eller om seksti år, kan jeg takke for meg og være stolt over de dagene jeg har levd. 

Sett pris på alle de små øyeblikkene, dagene og stundene dere får. Nyt, ta vare på hverandre og ha en nydelig søndagskveld.

 

Kristine  ♥

4 kommentarer
    1. Beate
      Ja. Helt enig. Slike øyeblikk en tar med seg som varmer inn i hjerte i lang tid. Sånt gjør virkelig godt. Og takk <3
      Håper du har det godt i julen og at du er frisk og rask. Juleklem <3

    2. Så hærlig at dette betyr så mye for deg! Det er jo sånne øyeblikk som virkelig betyr noe! Nostalgi og tradisjoner er det beste! Åh! Jeg er heeelt sikker på at mammaen din er skikkelig stolt av dere, og vil at dere skal ha det bra! <3 Nå er det endelig snart juuul! Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg