PIZZA MED SPRØ SPELTBUNN OG DEILIG FYLL

Det er fredag og hva passer vel bedre enn en kjempe god pizza? I går laget jeg en pizza med sprø speltbunn og deilig fyll. En litt sunnere variant som virkelig falt i smak hos meg og middagsgjesten jeg hadde på besøk. Jeg jobber hele helgen, dermed måtte jeg ha helgekosen i går. Pizza sammen med et glass musserende, var virkelig ikke feil!

Pizza med sprø speltbunn og deilig topping kan jeg virkelig anbefale til helgekosen eller om du vil ha noe ekstra godt til middag. Bunnen trenger ikke å heve og tomatsausen trenger ikke koke. På den måten har du pizzaen klar på en drøy halvtime. Det liker vi! Som fyll på min pizza har jeg brukt mager bacon, ananas og edamamebønner. Du kan naturligvis toppe pizzaen din med det du måtte ønske. 

Pizza med sprø speltbunn og deilig fyll
Til 1 avlang pizza

Sprø spelt bunn
3 dl speltmel
0,5 dl havremel, eventuelt mer speltmel
1/2 pose tørrgjær
1/2 ts salt
1,5 dl vann

Bland sammen speltmel, havremel, tørrgjær og salt. Bland i fingervarmt vann og elt godt.
Kjevl ut deigen til en rektangel på et bakepapir.
Legg bunnen på en rist. 
Forstek i ovnen på 225 grader på nederste rille i 10 minutter. 

Deilig fyll
1 boks hakkede tomater
1 liten boks tomatpure
3 ss ketchup
1 ts sukrin
Krydder; salt, oregano, pepper og hvitløkskrydder
1 rødløk
1 liten pakke cherrytomater
1 pakke bacon, jeg har brukt mager bacon
3 -4 skiver ananas
Ca 50 g edamamebønner, kan sløyfes
Revet ost, jeg brukte jarlsberg og litt parmesan

Bland sammen hakkede tomater, tomatpure, ketchup, sukrin og krydder i en bolle. Smak deg til med krydderet.
Kutt rødløk og cherrytomater i skiver, og ananas og bacon i biter. 
Smør sausen over bunnen. Legg over rødløk og cherrytomater.
Strø så over revet ost. 
Topp med bacon, ananas og edamamebønner. 
Stek på 225 grader på nest nederste rille i 12 -17 minutter. Osten skal smelte og bunnen skal bli sprø.
Server.  

Mmmm. Jeg kjenner at jeg blir sulten mens jeg sitter og skriver dette innlegget. Synd det ikke er noen pizzarester igjen!


Håper du har fri i dag og tilbringer dagen med noen du er glad i. Kanskje du skal slå til med pizza? I så fall håper jeg det smaker. 
Ha en fin dag videre.

 

Kristine  ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg