PROTEINRIK PIZZA MED SPRØ PIZZABUNN

I går laget jeg en skikkelig god og sprø bizzabunn. Jeg har sett mange oppskrifter på pizzabunn med revet ost i. Typiske lavkarbo oppskrifter, har ofte det. Nå lot jeg meg inspirere og testet nettopp dette. Resultatet ble skikkelig godt og bunnen ble ordentlig sprø!

Denne pizzabunnen er av det enkle slaget. Du kan bare blande sammen ingrediensene i en bolle, smøre deigen utover og forsterke bunnen. Her trenger du altså ingen elting eller heving. Så har du over ønsket topping. Jeg valgte en krydret tomatsaus med pepperoni, ananas og ost. Det ble knall godt!

Proteinrik pizza med spør pizzabunn

Pizzabunn
100 g havremel
50 g speltmel
1 ts bakepulver
1 dl revet ost, jeg brukte jarlsberg
2 ss kesam, kan sløyfes
1 dl eggehvite, eventuelt 3 eggehviter
ca 0,5 dl vann

Bland sammen tørrvarene. Ha så i resten av ingrediensene.
Start med 0,5 dl vann. Tilsett eventuelt til mer væske om deigen blir veldig tørr. Du skal få en lett klissete deig.

La røren svelle i ca 5 minutter.
Bruk en slikkepott og smør deigen tynt utover en bakeplate med bakepapir.
Stek på nederste rille på 225 grader i 12 -15 minutter.
Ta ut bunnen og ha den over på en ovnsrist.

Pizzafyll
1 boks hakkede tomater

4 ss tomatpure
4 ss ketchup
1 ts salt
1 ts hviløkskrydder
1/2 ts chilikrydder, kan sløyfes
2 ss pizzakrydder eller basilikum / oregano
Pepperoni
Ananas
Ønsket mengde revet ost, jeg brukte jarsberg og parmesan

Bland sammen hakkede tomater, tomatpuré, ketchup og krydder.
Smør sausen på den ferdigstekte bunnen.
Kutt ananas i biter.
Legg på ananas og pepperoni.
Strø på revet ost.
Stek på nederste rille i ovnen på 225 grader i 10 -15 minutter, til osten har smeltet.
Nyt.

Håper du lar deg friste og slår til med en proteinrik pizza med sprø pizzabunn i helgen. Kos deg og riktig god helg!

 

Kristine  ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Godt å høre at du ønsker er ananas fan. Det er jo så godt!
      Nei, jeg har ikke brukt maismel så mye. Men kanskje jeg må gå til innkjøp av det? 🙂
      Oj, kvinnedagen, ja. Det hadde jeg helt glemt. Har hodet ned i pappesker og er i min egen verden i dag. Takk og gratulerer til deg også <3 KlemKlem <3

    2. Mmm! Og, med ananas på! Takk for det! Haha! 😉 Har du forresten bakt noe med mais mel? Jeg prøvde det i knekkebrødene mine nå sist, og ble de sprøeste knekkebrødene ever!!! God Søndag og ikke minst, gratulerer med kvinnedagen! Klem til deg, sterke kvinne! ❤️

    3. Det var dagens middag. Skikkelig skikkelig digg 🙂 God helg Kristine 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg