PUSH UPS

                                                                                                                                                                                                                                  Inneholder add-linker


I dag vil jeg slå et slag for push ups, for dette er en sabla god øvelse som mange undervurderer!

Når du tar push ups, eller armhevinger på godt norsk, har du høye krav til kroppens stabilitet og nevromuskulær kontroll. Du får trent brystmuskulaturen, samtidig som du trener armer, både triceps og biceps, skuldre, rygg og coremuskulaturen. MEd andre ord; push ups er en super øvelse for så og si hele overkroppen!

Jeg har på meg Waverly tights, Astoria topp og Under Armour sko.

Mange tenker på push ups som en brystøvelse. Men øvelsen er vel så bra for skuldre. Når du tar push ups trener du stabilitet i skuldrene og en rekke av de små musklene som sitter i og rundt skulderleddet ditt. Stabilitet i skulderleddet er utrolig viktig for å unngå skulderskader og smerter i skulderen. Du får også større bevegelsesbane, såkalt ROM, når du trener push ups i motsetning til når du trener andre brystøvelser som benkpress.

Push ups kan gjøres i en rekke ulike varianter og vanskelighetsgrader. Originalt gjøres push ups på tærne. Ønsker du en enklere variant kan du ta push ups på knærne.Vil du ha en vanskeligere variant kan du gjøre push ups på en medisinball eller i slynge. Dette stiller større krav til stabiliseringsmuskulatur.  Du kan også gjøre triangel -pushups, som har en høyere aktivering av brystmuskulaturen og triceps,  eller legge på en vektskive på ryggen din for større belastning.

Selv gjør jeg push ups 1 -2 ganger i uken. Jeg forsøker å ha en dag hvor jeg gjør push ups med egen kroppsvekt. Her fokuserer jeg på god kontakt og korrekt utførelse, og så har jeg en dag hvor jeg legger en vektskive på ryggen min for å kjøre tyngre push ups.
Trener du push ups jevnlig?

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har ikke vært flink til å trene push ups da jeg føler jeg kun klarer noen få. Men har bestemt meg for å begynne å trene det jenvlig nååå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg