PYRAMIDEINTERVALLER OG Å OVERVINNE SITT EGET HODET

Herlighet! I dag hadde jeg en intervalløkt og jeg skal være helt ærlig med dere, det var rett og slett helt forferdelig når det stod på!

Det siste halve året kan jeg telle antall kondisjonsøkter på en hånd og det er vel en måned siden sist jeg gjorde intervaller nå. Jeg kan naturligvis ikke forvente at kondisjonen blir bedre når jeg aldri gjør en sånn form for trening, men jeg trodde likevel ikke det skulle bli så tungt! Jeg pustet og peste! Hodet mitt fortalte meg utallige ganger at jeg bare skulle gi meg. Du vet den stemmen i hodet som sier at ‘bare gi deg, du trenger ikke gjennomføre‘. Den var der så og si konstant. Jeg måtte virkelig ta frem min egen positive selvsnakk og jobbe hardt mentalt for å klare å gjennomføre. Men jeg gjorde det! Det er så utrolig deilig å overvinne sitt eget hodet. Nå sitter jeg jo her med tidenes beste følelse. Og riktignok også en tanke om at jeg kanskje burde gjøre kondisjonstrening litt oftere….

Intervallene jeg gjorde i dag var på tredemølle. De kan like så godt gjøres på et annet kondisjonsapparat som ellipse, sykkel eller romaskin. Det er pyramideintervaller hvor lengden på intervallene økes, for så å reduseres igjen.

Jeg så ikke så fresh ut etter intervallene altså. Disse bildene var tatt før treningsøkten!

 

Pyramideintervaller

5 -10 min oppvarming

1 minutt rask løping – 30 sekunder pause
2 minutter rask løping – 1 minutt pause
3 minutter rask løping – 1 minutts pause
4 minutter rask løping – 1 minutts pause
3 minutter rask løping – 1 minutts pause
2 minutter rask løping – 1 minutt pause
1 minutt rask løping – 30 sekunder pause

5 -10 minutter nedtrapping

Her starter du med høy intensitet og høy fart. Når lengden på intervallene blir lenger, kan du redusere hastigheten, slik at du ikke løper på samme hastighet når du har første første intervall på 1 minutt, som når du har fjerde intervall på 4 minutter. På samme måte øker du hastigheten igjen når intervalltiden så reduseres.

Tørr å utfordre deg selv, forsøk å overvinn ditt eget hodet. Ja, det er hardt når du er midt i intervallene, men det føles til gjengjeld helt fantastisk etterpå!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Anonym
      Samme svar som til anonym over. Jeg fokuserer aldri på hastighet, men mer på hvor sliten / andpusten jeg er 🙂 Jeg tror jeg løp på 12,5 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg