RASK OG SUNN SWEET AND SOUR KYLLINGWOK

Sweet and sour kyllingwok er nok en rask og enkel middagsrett. Det går mye i raske løsninger hos meg for tiden. Men selv om det går raskt og skal være nok så enkelt, liker jeg at maten er sunn og ikke minst; smaker godt. Sweet and sour kyllingwok er nettopp en slik middagsrett.

Ferdigkjøpt sweet and sour, eller sursøtsaus, inneholder ofte veldig mye sukker. Det er faktisk fem – seks sukkerbiter i en porsjon ferdigkjøpt sursøtsaus!! Denne hjemmelagde varianten tar bare et par minutter å lage og den smaker i tillegg mye bedre enn den ferdigkjøpte.

I wokken har jeg brukt kyllingfilet. Du kan bytte ut kylling med andre ting som karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, torsk, laks, svin, storfe, og vegetariske varianter som kikkerter og linser.

Rask og sunn sweet and sour kyllingwok
Til 2 personer

Kyllingwok
2 kyllingfileter
1/2 ts salt
1/3 ts pepper
1 hvitløkfedd
1 cm chilli
Ønsket mengde grønnsaker, jeg brukte ca 500 g løk, paprika og sopp
Ca 200 g ananas

Sweet and sour saus
1 buljongterning
2 ss tomatpuré
2 ss soya saus
1 ss sukringold
1 ss edik
2 dl varmt vann
1 ss maizena

Skjær kyllingfileten i terninger. Ha på salt og pepper. Stek den raskt i en panne på medium til høy varme i ca 2 minutter.
Finhakk chilli og hvitløk. Kutt grønnsakene i biter.
Ta ut kyllingen av pannen og ha i grønnsakene. Stek på høy varme i 2 minutter.

Bland sammen alle ingrediensene til sausen.
Jeg kokte opp vann i vannkokeren og blandet så alle ingrediensene godt sammen i en skål med en gaffel.

Ha kyllingen tilbake i pannen med grønnsakene. Ha i ananas i biter.
Hell over sausen.
Kok opp og la det koke 3 -4 minutter.

Nok en favoritt til hverdagsmiddagen. Skikkelig godt rett og slett! Neste gang skal jeg lage en stor porsjon saus, slik at jeg har til flere dager. Sweet and sour er jo godt på andre ting også. For eksempel som dressing på en salat, som dipp til grønnsaker eller potetgull, eller bare som en saus på poteter, ris eller pasta.
God middag dere!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Viste ikke at det var så enkelt å lage selv. Da skal jeg slutte å kjøpe sausen 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg