REKEKVELD OG HJEMMELAGET MAJONES PÅ 1 MINUTT

Skalldyr på denne tiden av året er så deilig. Jeg virkelig elsker reker!. Og egentlig også blåskjell, kamskjell, krabber og all type skalldyr. Det gir meg skikkelig god sommerfølelse!

I går hadde jeg en deilig rekekveld med hjemmelaget alt! Eller, rekene var ikke selvfanget, de var ferdigkjøpt. men ellers var alt hjemmelaget. Både majonesen og rundstykkene.

Majones er superenkelt å lage selv. Det tar faktisk bare 1 minutt! Fordelen med å lage majonesen selv er mange. Du bestemmer hva slags olje du vil ha i (slik at du får tilsatt en sunn olje motsetning til oljene du får kjøpt på butikken som inneholder dårlige oljer), du unngår en del tilsetningsstoffer, og du kan smake den til selv; kanskje vil du ha litt ekstra sitron, salt, chili eller lignende i majonesen. Det er alt annet enn vanskelig å lage majones selv. Denne oppskriften lager du på under ett minutt, og du får en supergod, deilig, tykk og smakfull majones. Den holder seg i kjøleskapet i minimum 3 uker.

Hjemmelaget majones på 1 minutt

2 eggeplommer
2 dl olje, jeg foretrekker en smaksnøytral olivenolje – olivenolje er jo supersunt, eller avokadoolje
1/2 sitron, saften
1 ss eddik
1 ts dijon sennep
1/2 ts salt 1/3 ts pepper

Ha eggeplommen i et glass eller en dyp beholder.
Ha så i sitronsaft, eddik, sennep, salt og pepper.
Ha så i oljen.
Det er viktig at du følger denne rekkefølgen. Da slipper du at majonesen skiller seg.
La blandingen stå et par sekunder til eggeplommene synker ned i glasset.
Ta så stavmikseren helt ned i bunnen av glasset og kjør stavmikseren på full guffe. Når blandingen blir tykkere i bunnen og det ser mer ut som majones, drar du stavmikseren sakte oppover slik at hele blandingen blir til en deilig majones.
Hell majonesen over i en boks eller glass med lokk.

Jeg serverte også en god salat med salat, ruccola, agurk, reddik, kapers, bringebæreddik og olivenolje, hjemmelaget rundstykker, sitron, og reker. Det ble en deilig rekekveld!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. May
      Jeg har vært i en spesialbutikk og spurt etter en olivenolje som smaker minimalt. Gå til en profesjonell / spesialbutikk på oljer og hør der. Nå har jeg lekt masse med denne oppskriften og jeg har kommet frem til at jeg synes det blir best med 1 dl avokadoolje, 1 dl MCT olje og 1 dl smeltet smør. Da bruker jeg 3 eggeplommer. Det blir skikkelig godt.
      Noen må også tilsette litt søtning. Om du er vant til å kjøpe majones, er denne veldig søt. Jeg personlig spiser minimalt med søtt så mine smaksløker trenger ikke søtning, men det avhenger av hva dine smaksløker foretrekker. Prøv deg frem 🙂

    2. Hva er en smaksnøytral olivenolje. Min erfaring med bruk av olivenolje er at smaken blir for dominerende til at det blir godt. Tips???

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg