REKORINGEN

Dere, i dag vil jeg tipse dere om Rekoringen. Jeg har brukt Rekoringen tre ganger nå og jeg rett og slett elsker det. Dette kommer jeg til å bruke fast fremover. Å, nei, dette er ikke et sponset innlegg eller noe slikt. Det er rett og slett jeg som vil tipse dere om denne geniale ordningen. Når vi først er inne på spons, må jeg forøvrig legge til at jeg aldri kommer til å nevne noe på bloggen som jeg ikke selv er fornøyd med. Jeg mottar mange produkter og klesplagg, og mesteparten av disse ser aldri bloggens lys. Rett og slett fordi jeg ikke vil gå god for produktene eller plaggene. Om det er noe jeg nevner, har på meg eller skriver om her, er det noe jeg er virkelig fornøyd med og selv har brukt penger på eller hadde vært villig til å bruke penger på.

Tilbake til Rekoringen. Har du hørt om det før? Fra Rekoringen sin facebook side står det bra forklart hva:
Rekoringen er – REKO er en salg- og distribusjonsmodell for lokalmat. REKO står for rettferdig konsum, med kort vei mellom produsent og forbruker.

Rekoringen er et slags matnettverk. Det finnes uendelige mange Rekoringer. Søk opp Rekoringen på Facebook med ditt bosted, for eksempel Rekoringen Oslo, Rekoringen Trondheim, Rekoringen Drammen, Rekoringen Sandvika, så finner du den Rekoringen som er nærmest deg. På denne Facebooksiden annonserer lokale matprodusenter sine varer. Det er alt fra fermentert kål, til økologiske grønnsaker, og gressforet svin og økologiske egg. Her velger du selv hva du ønsker å kjøpe. Du forhåndsbestiller og forhåndsbetaler dette direkte til produsenten uten mellomledd, så skjer utleveringen på et fast sted. Hver Rekoring har et fast sted og tidspunkt hvor matprodusentene og kjøperne møtes. For eksempel fast annenhver torsdag mellom klokken 18.00 og 19.30. Da finner du de produsentene du har kjøpt varer fra, sier navnet ditt og får varene. Det er helt gratis å være medlem av Rekoringen og du må ikke handle hver gang for å være medlem.

Jeg synes dette er helt genialt. Jeg elsker å støtte lokale matprodusenter. Jeg liker også at jeg får bedre kvalitet på matvarene enn den maten som finnes i dagligvarebutikkene i dag, at maten er kortreist da jeg kjøper mat direkte fra produsenten uten noen mellomledd. Ikke minst aspektet ved dyrevelferd – dyrene jeg kjøper gjennom Rekoringen har hatt det langt bedre enn de fleste kjøtt, fisk og fugleproduktene i matvarebutikken.

Bildene i dette innlegget viser hva jeg kom hjem med fra Rekoringen i dag. Rå upasteurisert kefirmelk og rå upasteurisert cottage cheese – denne cottage cheesen er magisk god. Jeg kjøpte seks glass! Elgkjøtt, margben, kraftben, upasteurisert fetaost og brie, lokalprodusert honning, fermentert kål, ramsløksalt, kryddermiks og en haug med økologiske grønnsaker – rødbet, sellerirot, gulrot, potet, persillerot, diverse grønnkål.

Så langt har jeg bare positiv erfaring med Rekoringen. Alt jeg har kjøpt derfra har vært av god kvalitet, smakt godt og jeg synes også at prisen jeg betaler for disse produktene er bra i forhold til kvalitet.

Om du ikke allerede er medlem, oppfordrer jeg deg alle til å melde deg inn i din lokale Rekoring. Søtt lokale bønder samtidig som du får i deg den beste maten!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Jeg meldte meg inn må og venter på å bli godkjent. Takk for tipset. Bra intiativ 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg