RO INTERVALLER

Romaskinen er virkelig undervurdert! Den gir god effekt på både styrke og utholdenhet. I tillegg er roing lite skadefremkallende, da bevegelsen og belastningen under roing er mer skånsom enn ved løping. Enkelte mener også at roing er langt mer effektivt for forbrenning av kalorier enn andre kondisjonsformer som løping og sykling. Selv bruker jeg ikke romaskinen spesielt ofte, men det er noe jeg ønsker å bli flinkere til!

I dag kjørte jeg 5 x 500 meter ro intervaller. Jeg har ikke trent kondisjonstrening på, ja, la oss se – i hele år (!!) og skal fortsatt være forsiktig med høy puls da kroppen ikke skal utsettes for mye stress. Derfor ble det en nok så rolig intervalløkt, men jeg fikk likevel svettet og pustet litt. Og herlighet så deilig det var!

 

Ro intervaller

Start med 5 -8 minutter oppvarming.
Begynn med rolig intensitet og øk så intensiteten underveis.

5 x 500
Når du er ferdig oppvarmet, ha romaskinen innstillt på medium motstand. Mellom 5 -8 vil jeg anbefale. Ro så 500 meter så raskt du klarer. Ta deretter en pause på 2 minutter før du gjentar. Gjør dette totalt 5 ganger slik at du har rodd 500 meter 5 ganger.

Avslutt med noen minutters nedtrapping.
Vel gjennomført!

En pt-kollega fortalte meg engang at jeg skulle tenke at jeg utførte en markløft i startposisjonen, altså at jeg presser med bena, og det gjorde teknikken mye enklere. Husk også å holde brystkassen opp og å spenne coremuskulaturen slik at du har en nøytral rygg. Avslutt bevegelsen ved å trekke håndtaket mot deg til det når det nederste brystbenet ditt og len deg så litt tilbake, før du går tilbake til startposisjonen.

Vil du ha en kondisjonsøkt som utfordrer både kondisjonen din samtidig som du får trent styrke, test ro intervaller.
God trening!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg