SAFTIG APPELSINKAKE MED SJOKOLADEGLASUR

                                                                                                                                                                                             Inneholder add-linker

Noe godt til påskekosen må vi jo ha, eller hva? Selv om jeg må ærlig innrømme at jeg ikke akkurat har påskefølelse. Har du? Påsken er annerledes for oss alle i år. Det gjør at vi må gjøre det litt ekstra koselig hjemme. Jeg skal i hvert fall forsøke det. Samvær med mine aller nærmeste, lage ekstra god mat og pleie meg selv. Nå jobber jeg riktignok fulltid. Ettersom jeg er sykepleier er det ikke noe som heter påsekfri i disse dager, men mellom vaktene skal jeg lage litt ekstra påskekos.

I går kveld laget jeg da en appelsinkake med sjokoladeglasur. Appelsin og sjokolade er skikkelig påske hos mine smaksløker, og er noe som passer veldig godt sammen. Du kan også veldig å ikke bruke appelsin i kaken, slik at du får en vanlig vaniljekake. Det vil også bli super godt, og resultatet blir da vaniljekake med sjokoladeglasur.

Denne er ordentlig saftig og god, med en tykk og deilig sjokoladeglasur. Jeg slikket glasurbollen, for å si det sånn! Riktignok etter at jeg hadde smurt mesteparten av glasuren på kaken. Det er ekstra viktig å tenke på hygiene i disse dager om man skal servere mat eller kake til andre. Jeg anbefaler at du tar litt glasur i en skål til deg selv og til å bare spise alene. Den er så god!

Saftig appelsinkake med sjokoladeglasur

Appelsinkake
4 egg
6 ss sukringold
20 g vaniljeprotein, jeg brukte french vanilla, eventuelt mer mel
100 g havremel
50 g speltmel
300 g vaniljekesam 
1 appelsin
1 ts kanel

Pisk egg og sukringold til eggedosis. Ha så i vaniljekesam. Del appelsinen og press i saften fra appelsinen. Riv det oransje på appelsinskallet og ha over i egg og kesammiksen. Det er viktig at du ikke river for mye av det hvite fra appelsinskallet, kun det ytterste oransje laget. Det hvite har lett for å bli bittert.
Tilsett tørrvarene.
Om røren blir tørr, tilsett litt vann eller melk. Blir kaken flytende, tilsett litt ekstra mel. Du skal få en vanlig kakedeigkonsistens.
Hell røren i en kakeform. Jeg brukte litt bakepapir i en form på 20 x 20 cm.
Stek på 175 grader i 35 minutter.
Avkjøl i formen.

Sjokoladeglasur 
1 boks phildephia, light eller original
200 g vaniljekesam
50 g mørk sjokolade
1 ss yacon sirup eller fibersirup, kan sløyfes
1/2 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljeglasur
1/3 ts salt
4 ss kakaopulver
1 ss kaffe, kan sløyfes
4 ss sukrinmelis

Smelt sjokoladen i vannbad eller mikrobølgevonen.
Bland sammen philadephia, vaniljekesam, fibersirup, vaniljepulver, salt, kakaopulver, kaffe og sukrinmelis.
Ha så i den smeltede sjokoladen.
Smør glasuren over den avkjølte kaken.
Server.

Mmmm…. Ser det ikke godt ut? Du kan gjerne toppe med litt revet appelsinskall for både smak og utseende. Jeg toppet med litt Fibersirup karamell.
Håper det smaker.

 

Kristine  ♥

10 kommentarer
    1. Jeg laga denne nå. Putta også litt appelsin i glasuren og det ble sjukt digg. Elsker sånne oppskrifter som ikke smaker sunt. Takk :-D:-D:-D:-D

    2. Ja, sånn er det bare. Jeg har det uansett fint i eget selskap, så det går fint altså! 😀 Vi prates og sees litt over FaceTime og slikt! 😀 God klem! <3

    3. Beate
      Ja, jeg husker alltid farmor pleide å gi meg slik rund appelsinsjokolde, den som ser ut som en appelsin i oransje innpakning. Hihi… Det er påskeminner.
      Uff, ja. Sender deg en god klem. Det er slik for de aller fleste nå. Kanskje en kan bruke skype og slike ting, og i hvert fall “samles” noe over nettet? Ta vare på deg selv. God klem <3

    4. Mmmm! Den var meget fristende! JA, appelsin og sjokolade er virkelig påske!!! Deilig! 😀 Lagrer oppskriften! 😀
      Påsken blir annerledes i år altså… Til vanlig pleier familien å samles, og tre soverom hos foreldrene pleier å fylles av oss barna og 2 barnebarn. I år er vi alle hjemme i hvert vårt hjem… :-/ Det blir et STORT savn! :-/ Men sånn må det være nå.
      Bedre lykke neste år, si! Kos deg med kake innimellom all jobb, fine deg! Stor klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg