SAFTIGE FLATBRØD MED FRØ

                                                                                                                                                                                            Inneholder add-linker

Riktig god søndagsmorgen go’inger I dag våknet jeg grytidlig. Alt for tidlig på en søndag! Da jeg ikke fikk sove, bestemte jeg meg for å stå opp og bake noe godt til frokost. Resultatet ble disse saftige flate brødene med frø.

Flatbrød er rett og slett små flate skiver, en slags blanding av rundstykker og brødskiver. Disse er veldig enkle å lage og smaker godt både med og uten pålegg. Lag gjerne en stor porsjon. Flatbrød vil holde seg godt i kjøleskapet i flere dager. De er perfekte både i matpakken, til frokost, lunsj eller kveldsmat.

Saftige flatbrød med frø

200 g cottage cheese
2 egg
1 dl melk, jeg brukte mandelmelk
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
100 g mel, jeg brukte bokhvetemel, speltmel, hvetemel eller lignende vil fungere supert
80 g havremel
1 ss chiafrø, ca 15 g, eller andre frø og kjernern
1 ss hemfrø, ca15 g, eller andre frø og kjernern

Ha cottage cheese, egg og melk i en bolle. Mos med en stavmikser. Dette steget er ikke nødvendig. Moser du ikke blandingen, vil du få klumper fra cottage cheesen, men smaken blir like god. 
Bland så i frøene, salt og bakepulver. 
Rør inn melet. 
La blandingen stå å svelle i minimum 15 minutter.
Lag klatter på en bakeplate. AV denne oppskriften fikk jeg 5 skiver.
Stek på 225 minutter i 12 -15 minutter.

Proteinrike, fiberrike og veldig gode. Disse vil holde deg mett lenge!

Jeg synes flatbrødene ble så gode og saftige i seg selv, at jeg synes de var best uten pålegg. For bilde sitt del, la jeg på en skive ost og litt grønt for å gjøre det mer delikat. Hva gjør man ikke for å få bra bilder?

Skal du lage noe godt til frokost eller lunsj i dag håper jeg du tester flatbrød.
Ha en herlig søndag! 

 

Kristine

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg