SAFTIGE, PROTEINRIKE RUNDSTYKKER MED CHIAFRØ

                                                                                                                                                                                         Inneholder add-linker

Etter innlegget mitt tidligere i dag med nybakte, saftige og proteinrike hjemmelaget rundstykker, var det flere som spurte om oppskriften. Den kan jeg selvfølgelig dele. Jeg tenkte egentlig ikke å dele oppskriften, da jeg synes rundstykkene så litt rare ut, som du ser er de litt flate. Men de ble så saftige og gode, og dere har ønsket oppskriften, så da deler jeg den likevel.

Ikke la utseende lure dere. Ja, de er litt flate, men de er ekstremt saftige og gode. Både jeg og bestissen synes det, så det er ikke bare mine sunnifiserte smaksløker som likte disse, altså.

Saftige proteinrike rundstykker med chiafrø
Til 8 stykker

4 egg
400 g cottage cheese
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 ss chiafrø
100 g havregryn
150 g havremel

Ha egg og cottage cheese i en bolle. Mos med stavmikser.
Rør så inn bakepulver, salt og chiafrø.
Bland i havremel og havregryn.
La røren svelle i 10 minutter.
Form 8 rundstykker og legg dem på en bakeplate med bakepapir.
Jeg brukte to spiseskjeer til å forme rundstykkene.
Stek på 200 grader i 30 minutter.

Rundstykkene inneholder godt med proteiner, fiber, sunt fett og masse næringsstoffer. De passer like godt til frokost, som til lunsj, kveldsmat, til matpakken eller som mellommåltid. Lag gjerne en stor porsjon og frys ned. Da kan rundstykkene tine på kjøkkenbenken 1 -2 timer før de skal spises, eventuelt i kjøleskapet natten over eller i stekeovnen på varmluft 175 grader i 5 -10 minutter. Jeg vil også tro at rundstykkene holder seg godt flere dager. Pakk dem da inn i en lufttett pose og oppbevar dem i kjøleskapet.

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Laget disse til frokost. Hadde bare i litt mer mel og da ble de runde og fine. Takk for en god oppskrift =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg