SALSA ROJA OG VEGETAR TACO

Jeg har ikke vært den beste på meatfree monday i det siste, men det er en ting jeg vil bli bedre på. Nettopp derfor laget jeg vegetartaco i dag. En enkel tacovariant med kikerter som jeg toppet med salsa roja. Og det ble jo så godt!

Første gangen jeg laget salsa roja er nok en drøy måned siden nå. Etter det har jeg laget sausen flere ganger og brukt den til så mye forskjellig. Det er en sterk, frisk og syrlig saus, en slangs blanding av ketchup og salsa, som passer perfekt til taco, som dressing på salaten eller som middagstilbehør til for eksempel kylling. Lag gjerne en stor porsjon når du først er i gang. Salsa roja holder seg godt i flere uker i kjøleskapet.

Vegetartaco før den er toppet med salsa roja. 

Salsa roja

5 tomater
1 gul løk
3 hvitløksfedd
1/2 chili
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ss edikk, kan sløyfes
1 dl vann
1 lime
1 god håndfull koriander

Kutt løk og tomat i terninger. Finhakk chili og hvitløk.
Stek løken raskt i en kjele. Hakk tomat og ha over i kjelen. Tilsett finhakket hvitløk og chili. Ha i salt, pepper, vann og edikk.
La det hele koke i 15- 20 minutter.
Press så ut saften fra limen og ha over i gruten sammen med koriander.
Kjør alt til en glass saus med en stavmikser eller en blender.
Avkjøl.

Denne sausen er bare så god!! Spicy, syrlig og frisk. Den gir et godt kick fra seg og setter virkelig prikken over i’en på tacoen! 

Vegetartaco

Tortillalefser
Kikerter
Tacokrydder, ferdigkjøpt eller hjemmelaget
Cottage cheese, eventuelt kesam eller gresk yoghurt, kan sløyfes
Grønnsaker, jeg brukte ruccola, edamamebønner og cherrytomater
Salsa roja, eventuelt annen salsa

Stek kikertene raskt i en panne sammen med tacokrydder. 3 -4 minutter på høy varme holder.
Server i tortillalefser sammen med oppkuttede grønnsaker, cottage cheese og salsa roja.
Nyt!

Har du salsa roja i kjøleskapet fra før, eller velger å bruke ferdigkjøpt salsa, har du middagen klar på under ti minutter! Enkelt, super sunt og kjempe godt!
Håper det smaker og ha en fortsatt fin mandag. 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Håper den falt i smak. Ja, jeg vil tro du kan bruke salsaen som en slags hot saus på pasta. Nam, det skal jeg teste selv også. Takk for tipset 🙂

    2. Tror du jeg kan bruke hakkede tomater istedetfor tomater? Tomater på boks liksom.

    3. Vi skal ha taco her i huset imorra. Da skal jeg prøve den salsaen. Tror du jeg kan bruke den som pastasaus også?

    4. Nam! Det så deilig ut! 🙂 Så glad du sprer litt kjøttfrie matoppskrifter, siden du når ut og inspirerer mange <3 Ha en nydelig uke!
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg