SCONES MED FRUKT OG NØTTER – SAFTIGE, SUNNE OG GLUTENFRIE

I går bakte jeg scones til brunsj. Det gav ekstra helgemagi; en sen frokost med deilige scones. Og selvfølgelig noen kopper kaffe. Og noen tente lys. Jeg elsker å tenne lys. Enten det er morgenkaffen på en tirsdag eller den romantiske middagen en fredagskveld, å tenne lys er noe jeg ofte gjør da det gir meg mye glede. 

Disse sconesene med frukt og nøtter er veldig enkle og raske å lage. Du blander sammen alle ingrediensene i en bolle. Jeg har brukt glutenfri melblanding fra Helios. Dette kan byttes ut med andre melblandinger og meltyper. Bruker du glutenholdig mel som speltmel eller havremel trenger du litt mer mel, ettersom en glutenfri melblanding trekker til seg mer væske. Bruk da ca 1,25 dl mel. I oppskriften har jeg brukt pistasjnøtter og dadler. Det kan du bytte ut med andre type nøtter og tørket frukt. Bruk det du liker best og har tilgjengelig. 

Scones med frukt og nøtter – saftige, sunne og glutenfrie
8 stykker

1 godt moden banan
1 egg
1 dl havregryn
1 ts chiafrø
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/4 ts salt
1 dl mel, jeg brukte glutenfri melblanding fra Helios
1/2 -1 dl vann
Tørket frukt, jeg brukte 4 dadler
Nøtter, jeg brukte 2 gode håndfuller med pistasjnøtter

Mos banan med egget ved bruk av en gaffel. Bruk en skje eller slikkepott til å blande inn chiafrø, bakepulver, salt, kanel og kardemomme.
Ha i havregryn og mel. Rør til slutt inn vann. Start med 1/2 dl og tilsett mer om nødnveidg. Det skal bli en våt, løs bolledeig.
La røren svelle i 5 minutter.
Bruk en spiseskje til å lage klatter på en bakplate.
Stek på 200 grader i 25 -30 minutter.
Avkjøl noe før du skjærer i sconesene.

Disse sconesene nytes helst lune. Gjerne med en skive brunost. Det synes i hvert fall jeg var super godt!
Håper du lar deg friste og fortsatt god søndag.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg