SENK FORVENTNINGENE ETTER FERIEN

Selv om jeg koser meg på ferie, vet jeg at veldig mange av dere er tilbake til jobb, rutiner og hverdag. Og dere, nå som ferien er over, er det en liten ting jeg vil ta opp. Det er dette med å ha veldig høye forventninger til seg selv. Mange tenker at nå er ferien over, nå skal jeg sli super sunn. Det har blitt mye utskeielser og mindre aktivitet enn normalt. “Nå jeg jeg virkelig skal komme tilbake til rutiner, trene hardt, spise sunt og kicke ass”.  Men la oss være ærlige her. Bare det å komme tilbake til jobb / skole etter ferien, er hardt i seg selv. Skal du i tillegg kjøre et hardt kostholds- og treningsregime, er det dømt til å feile.

Senk forventningene. Ikke ha de høyeste forhåpningene når det kommer til trening og mat rett etter ferien. Start heller i det små og bygg deg gradvis opp igjen til gode rutiner. I stedet for å lage store og strenge mål, kan du sette deg små mål. Små mål som du kan nå, som gjør at du får mestringsfølelse og gir deg motivasjon til å fortsette.
Om du har trent lite i ferien, kan du for eksempel si at du skal trene 3 ganger i uken nå. Og forsøke å holde sukker, søtsaker og godis til helgkosen.

Det som skjer når du er alt for streng og har alt for høye krav til deg selv, er at sjansen for å gjøre noe feil er utrolig stor. Og når du feiler, får du følelsen av å mislykkes og at du er mislykket som person. Noe som naturligvis ikke er sant. Vi feiler alle med jevne mellomrom på noe, en er ikke mislykket som person av den grunn! Uansett, det å ha høye krav til seg selv, fører ofte til lav selvtillit og negative tanker. Senk heller forventningene. Sett deg et par små mål. Mål som du må jobbe for, men som faktisk er oppnåelig. Da vil du oppleve mestringsfølelse og få økt motivasjon og energi, slik at du så kan sette deg høyre mål om du ønsker det.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Beate
      Ja, det er nettopp det. En livsstil ikke en crazy diett eller forferdelig treningsprogram som kun holder en kort periode.
      Tusen takk. Her nytes hvert sekund. Håper du har en fin uke. God klem <3

    2. Flink pike
      Takk for hyggelig kommentar du. Jeg har selv vært der. Så vet hvordan det er å være for streng med oss selv. Ta vare på deg selv <3

    3. Kjempe bra innlegg fine! Skulle bare önske at flere var bedre på å holde det gjevnere året gjennom… Men virker som det er få som gjör det! Men veldig sant det du sier, det värste man kan gjöre er å gunne på på alle fronter samtidig. Da går man fort på en smell! Håper du stor koser deg på ferie, at du har det helt knall! God klem til gode deg! <3

    4. Her tror jeg mange kan lære noe. Jeg også! Takk for at du minner oss på å ikke være for strenge med oss selv. Hilsen flink pike

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg