SETT OPP DIN EGEN FULLKROPPSØKT

                                                                                                                                                                                                Inneholder add-linker

Før operasjonene i magen og jeg kunne trene som normalt, trente jeg hovedsakelig fullkroppsøkter. Jeg er ordentlig fan av fullkroppsøkter! Det er effektivt, variert og moro. En rekke forskning viser også at det å trene en muskel ofte, gir bedre fremgang fremfor å trene en muskel sjeldent. Spesielt hos mennesker som har trent lenge. Det å trene fullkropps, gir altså ikke noe dårligere resultater sammenlignet med treningsplitter.

Når jeg  trener fullkroppsøkter har jeg noen regler for meg selv, slik at jeg ender opp med å lage en komplett fullkroppsøkt. Vil du sette opp din egen fullkroppsøkt? I så fall har jeg noen tips til deg.

Bilde fra i høst hvor jeg faktisk kunne trene og gjøre pull ups! Åååå, som jeg savner den øvelsen. Her har jeg på meg Vesey tights og Vesey topp. Og hvor kul er forresten ikke ryggen på den toppen?

Sett opp din egen fullkroppsøkt
⋄ Velg en baseøvelse for ben.
Det kan være øvelser som knebøy, markløft, frontbøy, utfall eller benpress.
⋄ Velg en øvelse for rygg.
Gode øvelser for ryggen er chins, pull ups, nedtrekk, stående roing og t-bar roing.
⋄  Velg en øvelse for rumpe.
Hip thrust, glute bridge, strak markløft, rumensk markløft og kick back i kabel er gode alternativer.
⋄  Velg en øvelse for bryst.
Øvelser jeg liker her er push ups, benkpress og dips.
⋄ Velg en øvelse for skuldre.
Skulderpress med manual eller stang, arnoldpress og sidehev er eksempler på øvelser for skuldrene.

Om du ønsker, kan du eventuelt supplere med isolasjonsøvelser på for eksempel mage, biceps, triceps og legger. Eksempler på øvelser jeg liker for disse muskelgruppene er benhev og planken, biceps curl med stang og hammer curl, fransk press og triceps nedpress, og tåhev. Husk likevel at dette er muskelgrupper du allerede trener når du har trent øvelsene ovenfor. Du trener for eksempel legger når du trener knebøy, utfall eller hip trhust. Mens du trener biceps når du trener pull ups eller roing, samt triceps når du trener benkpress og skulderpress.

Der har du oppskriften på hvordan du kan sette opp en god fullkroppsøkt med gode øvelser som trener hele kroppen.
Er du en person som liker fullkroppsøkter eller treningssplitter? 


Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Synnøve
      Det avhenger litt av hvor avansert du er / hvor lenge du har trent, men på generell basis pleier jeg å anbefale forskjellige øvelser 🙂

    2. Jeg liker også best fullkropsøkter! Det jeg lurer på da et feks når man trener rygg, så er det flere muskelgrupper og øvelser som tar ulike muskelgrupper. Hvis jeg bare velger en øvelse en dag, burde jeg ta en annen øvelse den andre dagen. Pleier trene tre til fre dager i uken:)

    3. Det var fint å få et synt på fullkropp. Skjønne liksom litt mer av hvordan en setter opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg