SLAPP AV I JULEN, LEGG VEKK PERFEKSJONISMEN

                                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

Da tar jeg juleferie ferie! I hvert fall en liten en, med fem dager fri. I morgen drar jeg hjem til familien. Selv om  det bare er en time unna Oslo, er det noe eget med å komme hjem til jul. Jeg gleder meg skikkelig til å rømme fra byen, ha noen late dager med mine kjære, koble av og bare nyte.

Kosegenseren er på og jeg er klar for ferie! Altså, hvor fin er ikke denne IcanIwill genseren? Den kom i posten i dag. Perfekt til feriemodus! Slounge genseren kommer også med en tilhørende slounge tights. Foreløpig har jeg bare bestilt genseren, men i og med at jeg likte den så godt, tror jeg at jeg må bestille tightsen også! Setter kommer også i en blå genser og blå underdel, grønn genser og grønn underdel, og sort genser og sort underdel. Jeg gikk for rosa. Rosa er alltid en vinner i mine øyne!

I min familie, er det jeg som står for mye av julen. Det er jeg som arrangerer julaften, pynter og baker julekaker. Veldig mange synes det er stressende å skulle gjøre dette. Julen er en periode hvor mange av oss er stresset. Jeg tror mye av årsaken til dette er at vi legger så stort press på oss selv. At vi har et bilde om at julen skal være så himla perfekt! Ribben skal ha perfekt sprø svor. Juletreet skal se glitrende perfekt ut. Gulvet skal være perfekt skinnende rent. Tro meg, jeg har vært der jeg også. Første året etter at mamma døde, noe som var første året hvor jeg ordnet i stand til jul, hadde jeg alt for store krav til meg selv og ønsket at alt skulle være perfekt. Resultatet var en veldig lite hygge jul. Jeg var helt utmattet av alt forarbeidet, jeg fikk ikke kost meg, bare stresset, og jeg var sur og gretten mot de rundt meg. Etter det bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle ha en slik jul igjen!

Nå koser jeg meg med juleforberedelsene. Det blir ikke syv slag, men tre , kanskje fire. Jeg lager de favorittene småbrødrene mine vil ha, pluss mammas pepperkaker, for det er den julekaken jeg vil ha. Jeg drit** i om det ikke er strålende rent og pent. Bordet er heller ikke like vakkert som du ser i et interiørmagasin og det er ikke flust med gaver under treet. Men jeg feirer jul med mine nærmeste. Vi koser oss sammen med god mat og god stemning. Ingen er stresset. Alle er i nuet og setter pris det vi har. Det er jul for meg! Ikke perfeksjonisme, men hygge og samvær med de jeg er glad i. 

Om du er som meg, har ting å ordne, lag deg et tidskjema. Selv setter jeg opp hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre det. Så har jeg full oversikt og tar meg da fri resten av tiden.
Prioriter deg selv. Gjør det som får deg til å slappe av. Det kan være så mangt. En rolig gåtur i skogen, å lese en bok, ligge på sofaen eller noe helt annet. For min del elsker jeg å sette meg godt til rette foran peisen med en god bok og en kopp kakao. Da senker jeg virkelig skuldrene.
Husk at det er lov, og ikke minst veldig viktig, å ta seg tid til å koble ut og slappe av.
Sov lenge og gå i pysjen hele dagen om du ønsker det. Det er i hvert fall planen min noen dager i juleferien.
Legg mindre fokus på det materialistiske og mer fokus på menneskene rundt deg. Fokuser på samværet og, som nevnt flere ganger i dette innlegget; ikke det perfekte.
Klem dine nærmeste og fortell dem  at du er glad i dem. Det gjør jeg hver eneste dag jeg er hjemme på juleferie!

Slapp av i julen. Legg vekk perfeksjonismen og senk kravene til deg selv. Det viktigste i julen er faktisk at du skal ha det bra og nyte. Husk at hovedfokus i julen er kjærlighet. Ikke pakker, rene gulv eller hvor fine bilder en legger ut av borddekorasjonen på instagram. Nyt!

 

Kristine  ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Jeg er helt enig. Tror heller man blir mer ulykkelig av det. Fordi man hele tiden feiler med perfeksjonismen. Jeg følte det i hvert fall slik når jeg levde for å være frøken perfekt. Så absolutt! Stor klem og god søndag til deg Beate <3

    2. Er så enig med deg. Igjen kommer den fremstillingen om at alt er perfekt. Noen ganger må vi ta en chill pill bare og nyte. Haha!

    3. Så enig! Man blir ikke mer lykkelig av å pröve å få alt perfekt! Snakker av erfaring der… Glem det overfladiske og perfekte… Det stjeler så sykt mye energi… Lev litt enklere, nyt samväret og kjärligheten med de rundt! <3 Det er det beste! Viktig og härlig innlegg, Kristine! Stor klem goding! <3

    4. Sjukt bra innlegg. Alle låter liksom som om julen er så perfekt. Men tar de egentlig vare på tiden med de rundt eller er de bare opptatt av at det skal se ut som om alt er bra og perfekt?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg