SOMMERVAFLER FOR HELE FAMILIEN

Akkurat nå er jeg å besøke familien. Et par dagers miniferie med småbrødrene, avslapping, bading, brettspilling og hygge. I dag laget jeg vafler til lunsj. Dette er deilige sommervafler for hele familien. En sunnere variant av vafler som både liten og stor vil like. 

Fordi jeg er under utredelse for cøliaki, har jeg laget glutenfrie vafler. Du kan fint bytte ut ris- og bokhvetemel med andre meltyper som havremel, speltmel eller hvetemel. Bruk det melet du liker best og har tilgjengelig. Jeg tilsatte saften fra en lime. Det gjør vaflene syrlige og sommergode. Dette kan du naturligvis sløyfe om du ikke ønsker det. Smak deg også til med søtning. Jeg personlig synes ikke det er nødvendig med ekstra søtning. Liker du det søtt, kan det derimot hende at du må tilsette en spiseskje sukrin eller lignende. 

Sommervafler for hele familien

2 bananer 
4 egg 
1,5 dl melk, jeg brukte havremelk
1 dl havremel 
1,5 dl mel, jeg brukte rismel og bokhvetemel 
1 ts bakepulver 
1/3 ts salt
Litt kanel og kardemomme

1/3 ts vaniljepulver, kan sløyfes

Mos alle ingrediensene sammen med en stavmikser. Eventuelt kan du bruke en foodprosessor eller lignende.
La røren svelle i minimum 5 minutter.
Stek. 
Jeg har en god klatt meierismør i vaffeljernet. Da blir vaflene ekstra gode. 

Spis og kos deg.

 

Kristine  ♥

6 kommentarer
    1. Linda
      Jeg spiser lite gluten, så om jeg har det, tror jeg det går veldig bra. Problemet blir vel heller den skjulte gluten som du skriver om, som i feks havremelk. Der tror jeg at jeg vil ha litt problemer. Tusen takk for tips du. God sommer til deg også 🙂

    2. Krysser fingrene for at du ikke har cøliaki. Jeg har hatt det i over 20 år, lever greit med det. Husk at «vanlig» havremelk ikke nødvendigvis er glutenfri. Spørs om den er produsert av glutenfri havre og i rene maskiner. Gått på noen smeller der noen ganger. Vaflene så veldig gode ut da😊 God sommer!

    3. Står å steker nå. Brukte speltmel. Lukter deilig. Takk for oppskrift 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg