SØNDAGSMIDDAG MED SMAK AV JUL OG EN SUNNERE, SUPERGOD SAUS

Eller dette var lørdagsmiddagen, men det gav en søndagsmiddag følelse, derav overskriften søndagsmiddag med smak av jul og en sunnere, supergod saus. Siden det er første advent i dag, måtte jeg lage noe med preg av jul til middag i går. Jeg har klart å vente med juleforberedelsene til i dag. Bortsett fra adventsstjernene. De hang jeg opp for omtrent en uke siden. Jeg synes det er så hyggelig med fint lys i vinduene. Ellers foretrekker jeg å vente med det som er ‘julete’, til julen faktisk begynner. Nå skal jeg for alvor sette i gang med juleforberedelsene. Første advent, ja da er julen i gang! I morges fant jeg frem julepynten. Senere i uken gleder jeg meg til å bake pepperkaker og se julefilm. Nå kan julen virkelig starte!

Tilbake til overskriften. Bestevennen var på besøk i går og jeg laget en real søndagsmiddag med kalkunstek og en skikkelig god saus. Dette er en lettere og litt sunnere variant av den typiske fløtesausen som ofte blir servert til kalkun og jul. Denne varianten inneholder masse næring. Jeg tilsatte i tillegg en liten klunk, omtrent to spiseskjeer, med rødvin. Dette er ikke nødvendig. Ettersom jeg tok meg et glass rødvin til maten, synes jeg det er ekstra godt å ha en liten dæsj i sausen. Har du ikke rødvin, kan du fint sløyfe det. 

Søndagsmiddag med smak av jul, og en sunnere, supergod saus
Til 2 personer

Kalkunstek, ca 400
1 ts salt og 1 ts pepper
Krydder: 1/2 ts løkkrydder, 1/4 ts allehånde og 1/5 ts nellik, kan sløyfes

Sunnere, supergod saus
2 dl kraft, jeg anbefaler Jakobs utvalgte, eventuelt 1 buljongterning og 2 dl vann
1 ss maizena 
1,5 dl matfløte 
1 ss tyttebær, eventuelt tyttebærsyltetøy
1 ss soya saus 
4 knuste einebær
En klunk rødvin, kan sløyfes

Brokkoli
Rosenkål
Gulrot
Poteter
Tyttebærsyltetøy
Sylteagurk

Start med kalkunsteken. Ha på krydder. Legg i en ovnsform. 
Stek på 125 grader i cirka 2 timer, til steketermometeret viser 68 grader. La hvile før du skjærer i kalkunen. Du kan naturligvis steke kalkunsteken på høyere temperatur og kortere steketid,  men kalkunen blir mest saftig ved lav temperatur. 

Når kalkunen er ferdig lager du sausen. 
Ha alle ingrediensene i en kjele. Kok opp. Smak deg gjerne til med tyttebær og soya saus.

Kok poteter i godt saltet vann. Jeg bruker ca 2 ss havsalt per liter vann. Det gir en ekstra god krunsj og smak til potetene.
Kok til de er møre, 15 -25 minutter avhengig av størrelse.

Del brokkoli og gulrøtter i biter. Kok møre i vann sammen med rosenkål i 3 -6 minutter avhengig av hvor godt kokt du liker grønnsakene dine. 
Server med tyttebærsyltetøy og gjerne sylteagurk, rødbeter og surkål eller rødkål. 

Jeg anbefaler virkelig å lage denne sausen. Den kan også serveres til kalkunfilet, kylling, svin, biff, vegetarretter og mye annet. Spis og kos deg, ta inn alle de gode smakene og julefølelsen.
Og du, ha en nydelig første advent. Juuulen er her!


Kristine  ♥

4 kommentarer
    1. Mona
      Det er dine tanker og ikke mine. Jeg har ikke skrevet det i innlegget. Sausen er sunnere fordi den blant inneholder kraft. Kraft inneholder masse næring for kroppen vår. Det samme gjelder tyttebær. Det har jeg også skrevet. Sausen er sunnere, fordi den inneholder langt mer næringsstoffer og ingen transfett, sett opp mot en del posesaus 🙂

    2. Jeg syns det er litt besynderlig at du kaller sausen sunnere fordi den inneholder mindre fett, spesielt til et måltid med magert kjøtt.

    3. Jeg bruker aldri saus fordi det er så mye kalorier. Men den her skal jeg prøve. Uten vin i da. Drikker ikke alkohol.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg