SØTPOTETBRØD MED BARE TO INGREDIENSER 

I dag laget jeg en knall god lunsj. Faktisk den beste lunsjen på lenge! Den bestod av søtpotetbrød som jeg toppet med masse godt. 

Disse søtpotetbrødene har bare to ingredienser. Søtpotet og mel. Når det kommer til meltype, kan du bruke den du liker best og har tilgjengelig. Hvetemel, speltmel, bokhvete, quinoamel eller noe helt annet. Jeg har stekt brødene i air fryeren. Du kan naturligvis steke de i stekeovnen i stedet. 

Søtpotetbrød med bare to ingredienser
Til 6 skiver

1 medium søtpotet, ca 200 gram
100 g mel, jeg brukte 50 / 50 havremel og rismel
Valgfritt: 1/4 ts salt

Lag søtpotetmos. Jeg gjorde dette ved å stikke to noen hull i søtpoteten med en gaffel og sette søtpoteten i mikroen på 850 W i 6 minutter. Eventuelt kan du bake den i ovnen på 200 grader i 30 -50 minutter, eller koke den i ca 30 minutter. Ta så av skallet og mos søtpotetinnmaten. 
Bland søtpotetmosen med mel og salt. Kna godt. 
Deigen skal få konsistens som marsipan.
Blir deigen våt, tilsetter du litt ekstra mel. 

La deigen stå i 5 minutter. 
Del den så i 6. 
Kjevl ut hver klump mellom to lag med bakepapir. Kjevl deigen nok så tynn, ca 0,5 cm. 
Stek i air fryeren på 200 grader i 10 minutter eller i stekeovnen på 200 grader i 10 -15 minutter. Snu brødene når det er 4 -5 minutter igjen av steketiden. 

Spiser du ikke brødene med en gang, kan du oppbevare dem i en lufttett pose i 3 -4 dager. 

Spis søtpotetbrødene som de er eller ha på godt pålegg. Jeg smurte brødene med philadephia og hadde over agurk, tomat, parmesan, edamebønner, stekt egg, litt paprika, salt og pepper. Se på den skiven da da dere. Perfekt eggeplomme og perfekt brød! Så utrolig godt.


Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg