SØTPOTETGRATENG

I går laget jeg en super deilig middag, søtpotetgrateng. Det er egentlig en blanding mellom lasagne og moussaka. Begge de to rette er super gode, så at søtpotetgrateng blir godt, sier seg vel selv!

I oppskriften har jeg valgt karbonadedeig. Det kan erstattes med for eksempel kikerter, bønner eller linser om du vil ha en vegetarvariant. Du kan også bruke andre kjøttvarianter som kyllingkjøttdeig eller svin i biter. Du kan gjerne tilsette ekstra grønnsaker i tomatsausen. Grønnsaker som revet gulrot eller finhakket selleri, gjør seg utmerket i en kjøttsaus.

Søtpotetgrateng
Til 2 -3 personer

1 pakke karbonadedeig
1 stor løk, eller 2 små
1 boks hakkede tomater
2 hvitløksfedd
3 ss tomatpure
1/2 ts salt
1 ts pizzakrydder, eventuelt urter som basilikum og oregano
Valgfritt; jeg liker å tilsette litt chili, paprikakrydder, 1 ts sukringold
3 søtpoteter, ca 600 g
Revet ost. Jeg brukte Jarlsberg og en liten dært parmesan på toppen.

Del løk i grove terninger og finhakk hvitløk.
Ha karbonadedeig i en panne sammen med løk og hvitløk. Stek raskt til løken blir blank og karbonadedeigen får farge.
Tilsett hakkede tomater, tomatpure og krydder. La det koke i 5 minutter.
Kutt søtpotet i biter.
Legg søtpotetbitene utover en form.
Ha over karbonadedeigsausen.
Topp med revet ost.
Stek på 175 grader nederst i ovnen i 45- 50 minutter. Sjekk om søtpoteten er gjennomstekt ved å stikke en gaffel eller kniv ned i formen.
Server.

Denne er helt super til oppvarming. Jeg laget søtpotetgrateng til kun meg selv og har puttet den i matpakken til jobb i morgen. Da kommer jeg bare til å varme den i mikroen et par minutter. Så har jeg et supert måltid.
Håper det smaker!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Høres skikkelig godt ut.Jeg ville nok brukt annamafarse (vegetar-finnes i alle butikker) i stedet for kjøttfarse og kanskje laget stappe av kokte søtpoteter i stedet for? Tror jeg må prøve, takk for tips!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg