SØTPOTETVAFLER 

                                                                                                                                                                           Inneholder add-linker

Hei dere ♥ Håper helgen har vært bra. Min helg har bestått av jobb, online coaching arbeid, middag med bestevennen, masse boklesing – jeg er i en leseperiode for tiden, og avslapping. Jeg trives med det jeg gjør. Selv om det kanskje ikke er den mest spennende helgen, vil jeg absolutt si den har vært fin.

I dag gjennomførte jeg ukens trede treningsøkt. Får jeg inn tre styrkeøkter i uken nå som treningssenteret er stengt, er jeg veldig fornøyd! Etter dagens treningsøkt laget jeg søtpotetvafler. Sprø og gode vafler som inneholder masse næring og er nok så enkle å lage. Jeg har laget en søtvariant med kanel og kardemomme. Ettersom søtpotet har sødme i seg, synes jeg ikke det er nødvendig med ekstra søtning. Du kan gjerne tilsette litt sukringold om du ønsker det. Vil du ha en salt variant, kan du for eksempel bruke salt og pepper og kanskje litt hvitløkspulver. 

Søtpotetvafler
Til 1 person, ca 3 vafler

1 medium søtpotet, ca 250 g
1 egg

1 ss mel, jeg brukte havremel
1 ss chiafrø, kan sløyfes men gjør vaflene mer saftig og sprø
Smakstilsetninger, jeg brukte bittelitt salt, vaniljepulver, kanel og kardemomme

Skrell søtpoteten. Riv den grovt og press ut litt av væsken.
Bland søtpoteten med egg, mel, chiafrø og krydder. La svelle
Stek på middels varme i et vaffeljern i 3 – 4 minutter. Jeg steker i ghee.

La vaflene steke litt lenger enn hva du tror. Da blir de sprø og gode.
Avkjøl på rist.

Spis søtpotetvaflene som de er eller topp med noe godt. Jeg hadde på yoghurt naturell, bringebær og verdens beste peanøttsmør. Virkelig, virkelig godt!

Du kan gjerne lage en stor porsjon av disse vaflene. Jeg gjorde det. Oppbevar da vaflene i en boks eller lufttett pose i kjøleskapet. De holder seg godt i 3 -4 dager. Når du skal spise de, kan de spises kalde eller varmes noen minutter i ovnen for å få søtpotetvaflene sprø igjen.
Nyt resten av søndagen!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg