SOV GODT OG VIKTIGHETEN AV SØVN

Søvn er noe så alt for mange undervurderer og jeg vil påstå at det er ekstra viktig for oss som trener jevnlig. Du har sikkert merket at om du sover lite, har du dårligere konsentrasjon, du opplever mer matsug, humøret synker og du presterer dårligere på trening. Årsaken er blant annet at hormonene dine, som styrer det overnevnet, er avhengig av søvn for å få gjort det de skal gjøre. Det er faktisk en rekke studier som har vist at mennesker som sover godt og syv til åtte timer om natten, har et lavere midjemål, lever lenger og har bedre helse enn de som sover dårlig og lite. Kanskje du skal prioritere søvn litt ekstra fremover?

For en god natts søvn er det et par ting du bør tenke over

⋄ Forsøk å få noe dagslys hver dag. På denne tiden av året er det ikke så vanskelig. Dette punktet er ekstra viktig på vinterstid. Det at du kommer deg ut i dagslyset på dagtid, gjør faktisk at du sover bedre på natten.

⋄ Ikke spist et stort måltid før du legger deg. La det gjerne gå en time eller to fra du spiser til du legger deg.

⋄ Legg fra deg mobilen og pcen en time før sengetid. Om du absolutt ikke klarer å kvitte deg med Netflix, last ned Flux, som fjerner noe av lystet som påvirker nattesøvnen. Men mobil og sosiale medier er totalt NEI!

⋄ Drikk gjerne en kopp beroligende te før leggetid. Selv liker jeg godt Pukka Nighttime.

⋄ Si noe positivt til deg selv når du står og pusser tenner. Det kan være noe du har gjort bra denne dagen, noe du er takknemlig for eller lignende. Det kan gi en positiv endring i tankemønsteret, slik at du legger deg med en god følelse.

⋄ Bruk gjerne beroligene oljer. Selv er jeg glad i de etiske oljene lavendel og vill apelsin, og bruker disse under føttene og bak ørene før jeg skal legge meg.

Og med det sier jeg god natt. Selv om det er litt tidlig på kvelden. Jeg håper du får en god natts søvn når den tid kommer.

Kristine  ♥

4 kommentarer
    1. Det finnes flux for mobil også. I hvert fall iPhone. Der er det sånn automatisk under intsillinger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg