SPØRSMÅL OG SVAR

                                                                                                                                                                                               Inneholder add-linker

Det er på tide med noen spørsmål og svar igjen. Jeg synes det er så moro når jeg får spørsmål som er litt utenom det vanlige og som krever et lengre svar. Spør gjerne om du lurer på noe, så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre!
Her er noen spørsmål med svar fra den siste uken.

Hva steker du maten din i?
Til steking er det viktig å bruke noe som tåler høy varme. Jeg varierer mellom kokosolje, ghee og meierismør. Meierismør og kokosolje har jeg brukt over flere år. Ghee er noe jeg begynte med tidligere i år. Ghee er klarnet smør. Det vil si at proteinene som er i smøret er skilt fra melkefettet slik at det blir igjen en ren fettkilde. Dette er altså en melkefri variant av smør. Ghee har blitt en favoritt hos meg. Det smaker omtrent som smør og gir god smak og stekeskorpe. Det finnes også forskning som viser at ghee er godt for helsen vår, fettforbrenningen og ghee kan bidra til stabilt blodsukker. 
Om jeg lager vafler eller buke kakeformer, bruker jeg ofte kokosolje i spray. Denne er veldig enkel og genial.

Hvor mange måltider spiser du i løpet av en dag?
Det varierer. Jeg spiser alltid etter sultfølelse, og lytter til hva kroppen min trenger. Stort sett blir det fire måltider om dagen, men det hender også at det blir tre eller fem. Jeg er ikke så fan av frokost, så de dagene jeg har tidlig skift i sykepleiejobben min, dropper jeg frokost. Det er alt for tidlig for meg å spise før klokken syv. Da går rett og slett ikke maten ned!

Hvordan klarer du å alltid være glad?
Jeg er ikke alltid glad. I wish! Men jeg er nok en person som velger å se de lyse sidene ved livet, fremfor de negative. Det henger nok sammen med at jeg har vært igjennom mye grums som ung. Jeg har blant annet skadet meg selv, ikke ønsket å ville leve, vært i voldelig forhold, hatt en dødsyk mor, osv. Jeg har vært langt nede og det gjør at differansen fra da til nå, er utrolig stor. Selv om livet mitt er langt fra perfekt nå, er det så jæ*** mye bedre enn hva det var, og jeg setter så pris på alt det gode ved livet mitt nå.

Hvor finner du matinspirasjonen din?
Jeg elsker kokebøker og finner masse inspirasjon her. Derimot klarer jeg ikke følge en oppskrift. Jeg er faktisk helt forferdelig dårlig med oppskrifter. Jeg titter og finner mye inspirasjon i kokebøker, og ut ifra bildene og oppskriftene får jeg ideer på ting vil lage og teste. Deretter mikser jeg frem min egen oppskrift. Kokebøker jeg har fått inspirasjon den siste tiden har vært Ditt yogakjøkken  – her er det masse fine vegetarianske oppskrifter, Bra godt – som gir tips til sunnere hverdagsmat, Tarmens medisin – her er det både tips til en bedre fordøyelse og oppskrifter, og Sunn og frisk med sensitiv mage – som tar for seg IBS og andre tarmproblemer, samt kommer med magevennlige oppskrifter.

Hva er din favoritt rumpeøvelse?
Hip thurst. Uten tvil! Jeg liker riktignok best hip thurst med kettebell. Da bruker jeg gjerne en strikk rundt knærne for ekstra aktivering av rumpemuskulaturen. Jeg liker også å bruke en benk som ikke er for høy. På den måten føler jeg at jeg får mindre spenn i korsryggen og mer kontakt med selve rumpen.

Hvorfor drikker du ikke vanlig kaffe?
Som mange vet, har jeg byttet ut morgenkaffen min med chagakaffe. Chaga er en sopp som har flere helsefordeler og inneholder masse vitaminer og mineraler. Jeg drikker også koffein fri kaffe. Årsaken til at jeg har sluttet med vanlig koffein kaffe, er rett og slett fordi koffein påvirker kroppen og fører til en stressrespons. Denne vil jeg ha mindre av. I tillegg tilvender vi oss koffein, slik at om du drikker mye kaffe eller energidrikker, vil den ha mindre effekt. Jeg vil ha god effekt av koffein når jeg først drikker det på trening. Da drikker jeg Nocco. Ved å unnvike koffein ellers, vil koffein til trening ha best mulig prestasjonsfremmende effekt.

Veier du maten din?
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg veier stort sett bakevarene når jeg skal bake, fordi da er det lettere å gjenskape oppskriften eller gjøre noen endringer om oppskriften må forbedres, men jeg veier aldri maten jeg spiser. En kjøkkenvekt skal ikke være en del av et sunt kosthold eller et sunt liv!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Ghee har jeg også akkurat begynt å bruke. Lager det slev da. Er litt styr men det er så godt og fint for meg som ikke tåler melk.

    2. Herlig innlegg😊
      Så godt du er på en plass i livet hvor du har det fint nå. Siden du har opplevd vanskelige og traumatiske ting tidligere.
      Ønsker deg alt godt😊😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg