SPRINTINTERVALLER

God fredag dere ♥ I dag hadde jeg en rå intervalløkt. Jeg løp nemlig sprintintervaller. Det er så hardt når det står på, men fy søren så deilig det føles etterpå! Dessuten er sprintintervaller trening du kan gjøre når som helst og hvor som helst. Alt du trenger er deg selv og et par gode sko.

Sprintintervaller er intervaller hvor du løper med høy intensitet. Da er arbeidsperioden kort, altså tiden eller distansen du løper, og hvilepausen er nok så lange. Grunnen til at hvieperiodene skal være lange, er for at du skal kunne hente deg inn og kunne utnytte maks energi på neste intervall.  

Sprintintervaller bedrer oksygenopptaket ditt, noe som gir bedre kondisjon. Det ser faktisk ut til at sprintintervaller har like god effekt, om ikke bedre, som langdistanseløping. I tillegg blir man mer mentalt sterk av slike intervaller, da det krever mye når man først sprinter. Her må du gi alt!

Sprintintervaller, slik gjør du

Velg en distanse eller en gitt tid du skal løpe. Det kan være alt fra 15 -40 sekunder, eller alt fra 50 til 200 menter.
Bestem så hvor mange intervaller du skal gjennomføre. Er du nybegynner, start med 5 drag. Er du mer erfaren kan du velge 8 -12 drag. Sprint tiden / distansen din så raskt du klarer. Her skal det være full spurt! Ta så en pause på 2 -4 minutter, avhengig av distansen på intervallene dine. Når du løper raskt, forsøk å lande på forfoten og bruke armene slik at du får utvinnet maksimal kraft. Gjenta.

Husk å bruk god tid på oppvarming før du starter sprintintervaller. Gjerne 10 minutter med lett jogging og noen raske intervalldrag. Bruk også noen minutter på nedtrapping.

På meg ble det til at jeg spurtet i 20 sekunder og tok så en pause på 1 minutt. Dette gjentok jeg 8 ganger. Det er første løpetreningen jeg har gjort etter kneskaden min for to måneder siden og det føltes skikkelig bra! Jeg følte meg helt i ekstase når jeg var ferdig. Ikke bare var det deilig å bruke kneet igjen, det å spurte så raskt er virkelig krevende, men det føles utrolig godt etterpå!

Test gjerne sprintintervaller du også. Det tar ikke mer enn 15 -25 minutter. Og om du gjør det, tagg meg gjerne på instagram, @kristine_aure. God trening!

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Ja, det er det altså. Litt som å fly på en sky 🙂 Selv takk for at du alltid gleder meg med fantastiske ord og kommentarer. Det betyr så utrolig mye. Jeg digger deg! God klem og god søndag <3

    2. Sprint er så moro. Jeg elsker å løpe så gjør mye spurt trening. Bra intervaller og bra for kondissen 🙂

    3. Sååå uendelig deilig med de endorfinene etterpå av slike spurter! I like! 😁 Takk for alltid så gode motiverende og ærlig innlegg, Kristine! Du kan virkelig være stolt av deg selv så fint er vesen du er!!! 🤩 Jeg digger alt! God klem og god helg skjønne! ❤️

    4. Spurt og sprint er noe jeg sjeldent gjør Men å gå all out tror jeg vi alle kan ha godt av av og til. God helg Kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg