STARTER MÅLET FOR JANUAR I DAG

I dag satte jeg meg et mål for januar. Og jeg starter i dag! Hvorfor vente, tenkte jeg! Så mange utsetter mål og nyttårsforsetter. En venter på den magiske grensen, første januar, hvor en skal bli en bedre utgave av en selv. Men en kan jo like så godt starte allerede i dag!

Jeg sier ikke at en skal snu tvert om på livet sitt, bare spise sunn mat og trene hver dag. Det er romjul, en tid for hygge, ro, samvær og mye god mat, men om du allerede vet at du har et mål for januar, kan du starte forsiktig allerede i dag. Kanskje du kan starte med å spise litt ekstra med grønnsaker. Eller drikke et par ekstra glass med vann. Kanskje du kan ta deg en liten gåtur hver dag eller en treningsøkt på stuegulvet. Om du starter å gjøre små endringer allerede i dag, blir det litt enklere å innføre gode rutiner i januar og sjansen for at du lykkes, blir med en gang mye større.

Målet jeg satte meg, er å trene en intervalløkt i uken i hele januar. Jeg startet naturligvis målet for januar i dag med en intervalløkt. Jeg løp 30 / 30 intervaller, en intervalløkt jeg har gjort tidligere og liker godt. Jeg gjorde intervallene ute. Det var skikkelig forfriskende med frisk luft og nydelig snø rundt meg. I skrivende stund sitter jeg her med kakao og pepperkaker. Det smaker ekstra godt etter en kondisjonsøkt!

Dagens intervalløkt – 30 / 30 intervaller

30 sekunder høy intensitet + 30 sekunder pause x 20

Her har du altså høy intensitet i 30 sekunder, før du så tar en pause på 30 sekunder. Dette gjentar du 20 ganger slik at du har gjort totalt 20 intervaller.
Husk oppvarming og nedtrapping.

Jeg løp intervallene på en rak slette ute. Da spurtet jeg bare i 30 sekunder og hvilte i 30 sekunder, før jeg spurtet tilbake den andre veien i 30 sekunder.  Intervallene kan også gjennomføres inne på en tredemølle, på en sykkel, på romaskinen, ellipse, ja, du kan egentlig gjøre hvilken som helst kondisjonsform.

Min lille oppfordring til deg i dag er altså; start med målet for januar i dag. Gjør en liten liten endring. Da vil du føle deg ekstra stolt og legge deg med en god følelse når kvelden kommer.
Ha en fortsatt finfin andre juledag!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Sykt enig. Hvorfor skal en utsette å være sin beste jeg. Det burde man være hver eneste dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg