SUNN, RASK OG GOD ASIATISK WOK

Da jeg var på biblioteket forrige uke, kom jeg plutselig over en asiatisk kokebok. Asiatisk mat er noe jeg har laget lite av. Når jeg så denne boken, tenkte jeg at det var en perfekt mulighet til å eksperimentere med noe nytt, prøve nye smaker og leke meg på kjøkkenet. 

Jeg har testet flere oppskrifter i boken. I dag gikk jeg for en sunn, rask wok. Oppskriften ber opprinnelig om indrefilet av storfe, men det synes jeg rett og slett var litt fisefint i en wok på en tirsdagskveld. Jeg gikk for mørbrad. I tillegg har jeg gjort et par justeringer. Jeg klarer jo aldri å følge en oppskrift slavisk!

Denne woken kan du variere i det uendelig. Trikset her er egentlig å steke grønnsakene på høy varme og den gode sausen. Bytt ut storfe med kylling, svin, fisk eller linser. Bruk de grønnsakene du har tilgjengelig. Vips har du en sunn og skikkelig god middag på 10 minutter.

Sunn, rask og god asiatisk wok
Til 2 personer

Wok
350 -400 g storfe 

1/2 brokkoli
2 gulrøtter
Ca 1 cm ingefær
1 hvitløkfedd
Salt og pepper

Saus
2,5 dl vann
3 ss soya saus
2 ss østersaus
1 ts sukringold
1 buljongterning
1 ss maizena

Finhakk hvitløk og ingefær.
Del kjøttet i terninger. Stek det i en panne på høy varme i litt olje til kjøttet har fått farge. Ha på salt og pepper.
Ta ut kjøttet og ha grønnsakene i pannen. Temperaturen skal fortsatt være høy. La steke i 2 -4 minutter avhengig av hvor godt stekt du vil ha grønnsakene dine. 
Bland sammen ingrediensene til sausen i en skål. 
Ha kjøttet tilbake i pannen med grønnsakene. Hell over sausen. 
Kok opp og la det hele koke i cirka 1 minutt.
Server gjerne med litt sesamfrø og ris.

Det her blir en ny hverdagsfavoritt hos meg. Masse smak, så godt, så raskt og så sunt. Jeg liker det!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Det ble dagens middag. Takk for oppskrifta. Brukte kylling og det ble skikkelig digg 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg