SUNNE PROTEINRIKE OSTEBRIKS

God søndagsmorgen ♥  I dag vil jeg bare dele oppskriften på sunne proteinrike ostebriksene med dere. Jeg hadde de som nistemat på flyet og etter å ha lagt ut bilde på instagram, fikk jeg mange henvendelser med spørsmål om oppskriften. Hittil har jeg spist dem til frokost, hatt dem med på stranden eller bare toppet med nugatti når jeg har hatt lyst på noe søtt. Jeg må forøvrig legge til at nugatti var magisk godt på ostebriksene. Briksene er salte, noe som gjorde det ekstra godt med noe søtt som pålegg. Det blir søtt og salt, litt som smash. Super godt rett og slett!

Over til ostebriksene. Disse lager du på noen få minutter. Så er det bare å vente mens de skal stekes. Resultatet er saftige, sunne og proteinrike ostebriks som holder seg godt flere dager i kjøleskapet. Perfekt for matpakken, som et enkelt måltid eller som turmat.

Sunne proteinrike ostebriks
Til 8 stk

100 g havregryn
1 dl varmt vann
2 egg
200 g cottage cheese
120 g mel, jeg brukte glutenfri fin melblanding fra Møllerens
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
Revet ost, jeg brukte ca 60 g revet cheddar og mozzarellaost fra Apetina

Legg havregryn i bløt i det varme vannet. La det ligge i minimum 15 minutter. Gjerne lenger. 
Bland inn cottahe cheese, bakepulver og salt. Rør inn egg og mel. Tilsett eventuelt litt mer vann om deigen blir tørr. La deigen svelle i 5 minutter. Bruk en skje til å lage 8 klatter på en bakplate med bakepapir. Ta litt kaldt vann på hendene dine og form klattene til runde eller firkantede ostebriks. Strø over ost.
Stek på 180 grader varmluft i 25 minutter.
Avkjøl.

Briksene kan spises i seg selv eller deles i to og toppes med pålegg. Så enkelt og godt!

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Oda
      Ja, det er den beste påleggsvarianten med sjokoladesmak synes nå jeg. Hihi… Ja, kan tenke meg det gir litt ekstra energi på nattevakt også 😉

    2. Nugatti er faktisk innmari undervurdert, sykt godt🙈 Veldig fin måte å slukke søtsuget på, spesielt på nattevakter har jeg funnet ut😄

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg