VERDENS BESTE PEPPERKAKER OG SUNNE, SPRØ OG GODE PEPPERKAKER

                                                                                                                                                                                                                                  Inneholder add-linker

Som du kanskje fikk med deg, gikk årets store pepperkakebaking av stabelen forrige søndag. Herlighet som jeg koste meg der julemusikken stod på full guffe, julegenseren var på og jeg var sammen med familien. Vi bakte haugevis av pepperkaker! Hvert år må jeg nemlig bake bestemors pepperkaker. Dette er virkelig verdens beste pepperkaker i mine øyne. Ingen over ingen ved siden! Dette er en pepperkakeoppskrift som jeg har delt til utallige venner og bekjente. Alle som har smakt bestemors pepperkaker, lager aldri pepperkaker på en annen måte.

I tillegg til å lage “klassiske” pepperkaker, altså bestemors pepperkaker som inneholder masse godt smør og sukker, tester jeg hvert år ut en ny oppskrift på sunne pepperkaker. I år traff jeg virkelig spikeren på hodet på første forsøk! Tidligere har jeg alltid måtte justere oppskriften og forsøke flere ganger før jeg synes oppskriften blir bra, men i år ble den sunne pepperkakevarianten skikkelig sprø og god på første forsøk.

Jeg er, som dere vet, fan av begge deler. Altså både sunnere og sukkerfrie julekaker, men også originale julekaker bakt på tradisjons vis. Ja, takk til en balansert hverdag og litt alt av. Derfor vil jeg dele begge oppskriftene med dere, både verdens beste pepperkaker, bestemors pepperkaker, og mine egenkomponerte sunne, sprø og gode pepperkaker. Bildene her, er av de sunne, sprø og gode pepperkakene. 

Verdens beste pepperkaker – Bestemors pepperkaker
ca 100-125 stk

150 g smør
1 1/2 dl lys sirup
250 g sukker
1 1/2 dl fløte
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
2 ts malt nellik
1 ss natorn
ca 475 g hvetemel

Smelt smøret, tilsett sirup og rør sammen.
Avkjøl. tilsett sukker, fløte og krydder, og bland godt.
Tilsett natron blandet med litt av melet og arbeid inn resten av melet. Deigen skal være ganske løs.
La den stå i kjøleskapet natten over.
Kna deigen med mel på bordet. Kjevl ut og stikk figurer.
Stek på 200 grader i 5 -8 minutter.
Avkjøl på rist.

 

Sprø sukkerfrie pepperkaker
Ca 100 stykker

50 g fibersirup
100 g smør
80 g sukringold
1 ts malt nellik
1/2 ts ingefær
2 ts kanel
1 ts natron
1 egg

150 g speltmel
30 g havremel, eller 50 g speltmel
30 g fiberfin, eller mer speltmel

Varm opp sirup, smør og sukrin i en kjele. Rør til blandingen er jevn og avkjøl. Ha i egget. 
Bland sammen krydder, natron, fiberfin og speltmel.
Rør de tørre ingrediensene inn i sirup/smør-blandingen. Tilsett eventuelt mer mel og deigen blir klissete.
Sett deigen kaldt i minimum tre timer. Gjerne natten over.

Kjevl deigen ut og lag figurer.
Stek på 200 grader i 5 -7 minutter.
Avkjøl på rist.

Uansett hvilken pepperkakevariant du velger å bake, håper jeg du nyter dem med den beste samvittighet. Det skal i hvert fall jeg. Det blir x-antall runder med kakao, krem og pepperkaker i løpet av jule.
Ha en finfin fredag og riktig god helg 😀


Kristine ♥

12 kommentarer

Siste innlegg