SUNT OG SAFTIG MATBRØD – PERFEKT TIL GRILLMATEN

Nå som grillsesongen er i gull gang og jeg har fått opp grillen min, blir det mye grillmat fremover. Da jeg hadde middagsbesøk, altså grillmiddagsbesøk, i går, laget jeg et sunt og saftig matbrød som passer perfekt til grillmaten. Dette minner om foccacia, men blir hakket mer saftig, samt inneholder mer protein og fiber da brødet består av kesam, egg og speltmel.

Jeg har puttet rosmarin og hvitløk i brødet. Det blir super godt, spesielt om du serverer brødet til suppe, salat, kjøtt eller kylling. Skal du servere brødet til fisk, kan du for eksempel teste å ha i fennikelfrø. Et krydder som passer ypperlig til fisk. Her er det mange muligheter og bare fantasien som setter grenser.

Sunt og saftig matbrød med hvitløk og rosmarin, perfekt til grillmaten

3 dl speltmel
2 ts bakepulver
100 g kesam
0,5 dl melk 
2 egg
1 ts sukrin
1 ts salt 
4 -5 hvitløksfedd
1 ss rosmarin, jeg brukte tørket.Bruk gjerne fersk om du har det.

Visp egg og sukrin luftig med en vips.
Ha i bakepulver, salt, kesam og melk. Tilsett speltmel.
Hell i deigen en form.
Finhakk hvitløken. Fordel hvitløk over brødet. Strø over rosmarin. Bruk fingrene dine til å dytte hvitløk og rosmarin lett ned i deigen. Jeg brukte en firkantet form på 20 x 20 cm.
Stek på 175 grader i 30 -35 minutter.
Avkjøl i formen.

Om ikke hele matbrødet spises opp med en gang, anbefaler jeg at du oppbevarer det i en lufttett boks eller pose i kjøleskapet. La det da stå i romtaperetur en halv times tid før det spises. Brødet er nemlig best lunt.

Jeg serverte brødet med hjemmelaget aioli, grillet kyllingspyd og en frisk salat. Det var supergodt. Prøv aioli til dette matbrødet. En super god kombinasjon!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Elisabeth
      Hmmm, jeg er litt usikker. Da ville jeg heller laget det i en langpanne. Du kan kutte det i biter og så dele det i to og bruke som brød 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg