SUPER ENKEL FISKEGRATENG

Det er fisketirsdag i dag! Jeg slo til med en superenkel og knall god fiskegrateng. Fiskegrateng er en gammel barndomsfavoritt som jeg ikke blir lei. I tillegg er det supert å lage for meg som bare er en person, for da har jeg mat i flere dager. Fiskegrateng passer nemlig ypperlig til oppvarming. Om du lager middag til flere, kan du også doble eller tredoble oppskriften slik at du lager en stor form og på den måten har mat til flere dager.

Her har jeg valgt å droppe makaroni, for å slippe å måtte koke makaronien først, og dermed spare tid og energi. Vil du ha makaroni i fiskegratengen din, koker du makaroni som anvist på pakken og deretter blander det inn i sausen når den hvite sausen er klar. Det tar ikke mer enn 10 -15 minutter å lage denne fiskegratengen, så er det bare å vente og gjøre noe helt annet mens den står i ovnen! Enkelt, sunt og kjempe godt. Det er sånn jeg liker de fleste hverdagsmiddagene mine!

Superenkel fiskegrateng
Til 2 -3 porsjoner

400 g fisk, jeg brukte torsk i blokk
1 liten gul løk
2 egg
2 ss smør
2 ss mel, jeg brukte speltmel
5 dl melk
Krydder: 1/2 ts salt, 1/3 ts pepper, 1/4 ts muskattnøtt
Ca 30 g havregryn
Ca 20 g parmesan, kan sløyfes

Kutt løken i fine terninger. Stek raskt i en panne på middels varme i 1 -2 minutter til løken blir blank.
Lag så den hvite sausen. Ha i smør i samme panne som løken. Rør inn melet. Spe på med melk. Tilsett litt og litt melk, og rør godt samtidig slik at du unngår klumper. Ha så i krydder og la sausen koke i 4 -5 minutter.
Skjær opp fisken og legg den utover en ildfast form.
Bland i eggene i den hvite sausen. Hell sausen over fisken.
Strø over revet parmesan og havregryn.
Stek på 200 grader i 50 minutter.
Server med ønsket tilbehør som kokte poteter, potetmos, en frisk salat eller revede gulrøtter. Jeg gikk for kokte poteter og en salat av gulrot, agurk, sitron og pepper. 

Der har du en superenkel og knall god fiskegraten, perfekt som en sunn og god hverdagsmiddag.
Håper det smaker!

 

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg