SUPER SUNN OG SUPER GOD SJOKOLADE CHIA PUDDING

                                                                                                                                                                                          Inneholder add-linker

Jeg har skrevet om chiafrø før. Dette er en matvare jeg virkelig elsker og som er ordentlig supermat i mine øyne! I dag laget jeg en super sunn og super god sjokolade chia pudding. Jeg spiste den som et mellommåltid, men måltidet passer også som en lett frokost, lunsj eller kveldsmat.

Det geniale er at du lager alt sammen på forhånd. Det gjør at sjokolade chia pudding er perfekt å lage på kvelden slik at du har frokosten klar til dagen etterpå. Eller å lage på morgenen og ta med i matpakken som lunsj. Og det er enkelt å lage puddingen også. Du blander bare alt sammen i en skål eller bolle. Vips, så er det klart!  

Super sunn og super god sjokolade chia pudding
Til 1 person

3 ts chiafrø
2,5 dl væske, jeg har brukt mandelmelk
1 ts sukringold, eventuelt annen søtning
20 g sjokoladeproteinpulver, jeg har brukt double rich chocolate*
1 ss kakaopulver
1/3 ts salt

Bland sammen alle ingrediensene i en skål eller bolle.
Smak deg til med søtning og kakaosmak slik at det blir riktig for dine smaksløker.
La stå i minimum 1 time, gjerne natten over.
Spis som den er eller topp med ønsket topping.

 

*Jeg har valgt å putte proteinpulver i sjokolade chia puddingen da det gjør at oppskriften får mer proteiner og metter bedre. Konsistensen blir også noe tykkere med proteinpulver. Har du ikke proteinpulver, kan du sløyfe dette. Ta da gjerne litt mindre væske, for eksempel 2 dl.  

Chiafrø er full av næringsstoffer! De inneholder masse fiber og omega 3-fettsyrer. Denne oppskriften, med 3 teskjeer chiafrø inneholder faktisk 58 % av det anbefalte daglige inntaket av fiber! Frøene inneholder også godt med vitamin B, jern, sink, kopper, kalsium og magnesium. Chiafrø er kjent som en antioksidtant bombe. Faktisk inneholder chiafrø mer antioksidanter enn blåbær! Hva trenger man antioksidanter til, tenker du kanskje? Jo, antioksidanter bekjemper stoffer i kroppen vår som kan skade cellene våre, samt at de beskytter mot hjerte- karsykdommer og kreft. Enkelte studier viser også at chiafrø kan øke lykkefølelsen. Dette er fordi frøene inneholder mye tryptofan, som er med på å øke to av kroppens lykkehormoner, melatonin og serotonin. Yes, supermat med andre ord! 

Jeg har valgt å toppe sjokolade chia puddingen med kakaonibs, hakkede cashewnøtter og peanøttsmør for en skikkelig deilig snickers variant. Det blir så utrolig godt!

Har du lyst på noe super sunt, super godt og super enkelt, håper jeg du tester denne. Kos deg!

 

Kristine ♥

5 kommentarer
    1. Åh herreguuuuud, jeg har sett SÅ feil på den oppskriften! 😂😂😂
      Istedenfor 3 ts chiafrø, så tok jeg 3 dl!!! Jeg syntes det virket ekstremt mye, men tenkte: “jaja, alt skal jo i en bolle da” og når jeg skulle begynne å spise i dag så tenkte jeg bare: “dette kan ikke stemme. Ingen spiser så mye!” 😳 Så sjekket jeg oppskriften din igjen, og joda… 3 teskjeer, ikke 3 desiliter! 😂😂

    2. Chiapudding er skikkelig godt men jeg har aldri testa med proteinpulver. Det var smart for å få ekstra god smak og mer proteiner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg