SYKDOM, TOPP 10 I KJØLESKAPET, FULLKROPPSTRENING, MAGERUTER OG MER

Håper din helg har vært like fantastisk som min. Altså, tjuefire grader og strålende sol gjør meg rett og slett himla glad! Jeg har til og med hatt årets første bad i dag. Ellers har det bare vært hygge, utekos, god mat og enda mer hygge. Rett og slett en perfekt helg!

I dag kommer svar på noen spørsmål jeg har blitt stilt den siste tiden og temaer som går igjen.

Så på insta at du har fått en sykdom, kan du si mer?
Jeg er fortsatt litt ambivalent i forhold til diagnosen. Sykdommen jeg har blitt diagnostisert med, heter hashimotos. Mest sannsynligvis har jeg hatt denne lenge uten å være klar over det eller blitt diagnostisert. Hasimoto er en autoimmun sykdom det ikke finnes noen medisinsk behandling for, annet enn å behandle eventuelt stoffskifteproblemer. Skolemedisinen har lite å tilby for denne diagnosen. Derimot er det mye forskning som viser at du kan lette symptomene og også redusere risikoen for andre autoimmune sykdommer (en autoimmun sykdom kommer sjeldent alene) med livsstilsendring. Kosthold, søvn, stress, sinn, kjemikalier i miljøet vi omgås, tarmproblemer, aktivitet og trening, er ting som kan påvirke en autoimmun sykdom. Jeg er derfor fast bestemt på å finjustere livet og livsstilen min for å bli helt symptomfri og for å få mer energi og vitalitet enn noen sinne! 

Hvilke kosttilskudd tar du?
Jeg tar et godt omega3-tilskudd. Etter at jeg satte meg inn i omegatilskudd ble jeg oppmerksom på hvor mye shit det er av omega3 tabletter. Både med tanke på tilsetningsstoffer, men også med tanke på miljøgifter i fisken som kvikksølv og at pillene kan oksidere. Etter at jeg satte meg inn i dette temaet byttet jeg omega. Nå har jeg den siste måneden brukt Pouri. Som er en høykvailitetsomega3 laget av ansjosolje. Ansjos er en liten fisk og småfisk har mindre innhold av miljøgifter. I tillegg har omega3 tablettene et høyt innhold av EPA og DHA som er de omega3 fettsyrene vi vil ha. Omega3 tilskuddet er også testet av en tredje part og består ene og alene av naturlige ingredienser og høy kvalitet. I tillegg tar jeg greens pulver og kreatin hver dag, og kollagen av og til. Jeg er også på utkikk etter et bra multivitamintilskudd, men har ikke funnet et jeg er fornøyd med enda. Si ifra om du har noen gode tips. 

Topp 10 i kjøleskapet?
Japansk søtpotet – er helt avhengig for tiden, eple, squash, en form for økologisk kjøtt / fugl, egg fra glade høner, bløtlagte nøtter (jeg bløtlegger nøttene mine), kokosolje, ghee, gulrot og mørk sjokolade. 

Jobber du fortsatt som online coach?
Ja, det gjør jeg, men jeg reklamerer ikke så mye for det da jeg stort sett er fullbooket. Er du interessert kan du sende meg en mail på [email protected]

Er aspartam farlig?
Her er det mange meninger ute å går, så dette blir min mening utafra all forsking jeg har lest. Aspartam er ufarlig. Dette søtstoffet er faktisk en av de mest undersøkte tilsetningsstoffene i forskningen. Jeg er fult klar over at det er isse mennesker som mener det motsatte, men det de baserer sin mening ut fra er stort sett svært dårlige studier som er gjort på rotter med ekstremt store mengder. De fleste studier som viser at aspartam har en negativ effekt på helsen er også gjort i det samme laboratoriet og de har blitt veldig kritisert i ettertid. Viste du for eksempel at laboratoriet ikke lar US Food and drug administrasjon se på dataene fra studiene? Bare det får det til å lyse rødt hos meg.  Det er mange andre ting i denne verden og i matbransjen vi skal frykte mye mer enn aspartam. 

Burde man trene fullkroppstrening?
Fullkroppstrening er et fornuftig valg for mange ettersom forskning viser at det er en fordel å trene en muskelgruppe minst to ganger i uken for å øke styrke og muskelvekst.  Om man burde trene fullkroppstrening eller ei, kommer ann på mange ting som antall økter du har per uke, utgangspunkt, målsetning, osv. Trener du 2 -3 ganger i uken, er fullkoppsøkter supert da du får trent hele kroppen nok ganger per uke til å få fremgang. Trener du mer enn fire ganger i uken, kan et splitt program, hvor du for eksmepel deler opp i en dag med overkropp og en dag med underkropp og gjentar dette flere ganger i uken, være et alternativ. Fullkroppstrening fungerer også om man trener mer enn fire ganger i uken. I teorien kan du gjøre fullkroppsøkter hver dag. Det viktigste når man setter opp et treningsprogram er egentlig ikke treningsplitten du velger å trene etter, men hvor mye volum du gjør. altså at du får gjort nok mengde trening i løpet av uken for å få fremgang.

Det nærmer seg sommer, hvordan jeg jeg få mageruter?
Kostholdet er alfa omega når det gjelder fettprosent. Og får å få synlige magemuskler må fettprosenten være lav nok. Derimot må jeg legge til at de fleste jenter har ikke genetikk som gjør at de kan ha synlige mageruter og fortsatt ha en sunn kropp. Jeg får en del spørsmål om dette med magerutiner nå som det nærmer seg sommer, så jeg kan skrive et eget innlegg om dette.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Andrea
      Lavt stoffskifte har jeg hatt siden jeg var 13 og gått på medisiner siden. Jeg kommer til å skrive et helt innlegg om dette. Det kommer til uken 🙂

    2. Marita
      Jeg har følt at noe har vært galt siden jeg var femten. Dessverre. Men har alltid fått beskjed om at det skyldes barndomstraumer. Nå oppdaget de det i en blodprøve som ikke var tatt av meg tidligere.
      Jeg anbefaler alle over 25 å å ta en helsesjekk hver 1 eller 2 år. Sjekke stoffskifte, hormoner, antistoffer og lignende. Dette for å kunne se om det er en endring og noe som er i ferd med å skje. En del sykdommer kan man ta i tidlig stadige, fremfor at det er langt kommet. Jeg går nå både til en funksjonell lage og ordinær lege. Tusen hjertelig takk. Det blir bra skal du se 😉 🙂

    3. håper det går bra med deg. <3 hvordan fant du ut av sykdommen? er det lavt eller høyt stoffskifte som er hashimotos? og hvilke symptomer fikk hadde du? er selv redd for dette. klem

    4. Hei. Veldig synd med diagnosen du har fått påvist, men setter pris på at du deler 💙 kan jeg spørre om du oppdaget at noe var galt selv, eller dukket svaret opp som del av en generell test/evt. annen undersøkelse? Man hører jo så mye at det ikke er vits å foreta generelle tester, men jeg vurderer å undersøke hormoner, stoffskifte ol. for å se hvordan det står til. Var du hos ordinær lege eller funksjonell lege? Hva tenker du rundt hashimotos og trening? Har hørt at det i mange tilfeller kan forverre tilstanden? 😕 Blir veldig fint følge veien din mot å bli bedre i hvert fall. Du virker som et helt nydelig menneske som fortjener alt godt! Har troen på at du overvinner dette også 🦋🙏😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg