SYKKELINTERVALLER 30 / 15

Nå som kneet mitt har vært skadet i flere måneder, har jeg så og si ikke gjort noen form for kondisjonstrening. De siste ukene har jeg begynt å sykle litt i samråd med fysioterapeuten min. Nå har jeg fått lov til å øke intensiteten og motstanden. Wihiiii! I går kjørte jeg dermed på med sykkelintervaller.

Intervaller på sykkel er super effektiv trening, samtidig som risikoen for skader er mye mindre enn ved andre intervallformer som ved løping eller roing. Jeg valgte å kjøre 30 / 15 intervaller. Her gir du bånn gass i 30 sekunder, før du så tar en pause på 15 sekunder. Økten er over på en knapp halvtime, men treningseffekten er stor. Du får jobbet både med benmuskulatur, hjertet og oksygenopptaket.

Sykkelintervaller 30 / 15

10 minutter oppvarming.

Det er viktig å varme godt opp når du kjører såpass harde intervaller. Gjerne 10 minutter. Start rolig og øk så intensiteten gradvis. Det siste minuttet kan du sykle ganske hardt, uten at det er til det maksimale.

Intervaller
30 sek maks intensitet + 15 sek rolig intensitet x 8
Når du er klar for intervallene, skrur du opp motstanden og sykler raskt i 30 sekunder. Her skal du være nær din maksimale innsats. Ta så en pause på 15 sekunder før du gjentar. Gjør dette 8 ganger.
Pause på 3 minutter.
Dette er en aktiv pause på 3 minutter hvor du sykler rolig.
Gjenta så intervallene. 30 sek maks intensitet + 15 sek rolig intensitet x 8

Nedtrapping
Ro ned intensiteten i 5 til 10 minutter.

Trenger du en hard intervalløkt, test denne. Det er hardt når det står på, men følelsen du sitter igjen med etterpå er kjempe god! Endorfiner!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Så godt å høre at kneet blir bedre! 🙂
      Jeg har hatt en ankelskade, og har måttet bytte ut løping/sykling med for eksempel stakemaskin.
      Fint med litt inspirasjon til intervaller!

      Jeg har forresten et spørsmål.
      Proteinkaffen din ser helt nydelig ut, men da jeg forsøkte å teste fungerte det ikke så bra. Proteinpulveret svulmet opp og la seg som en kornete masse på toppen. Regner med at det er “feil” proteinpulver å benytte, hva slags type er det du bruker?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg