TACOPAI MED PROTEINRIK PAIBUNN

Dagen i dag har bestått av jobb og maling av soverommet. Jeg er akkurat ferdig med strøk nummer tre og krysser fingrene for at det tørker iløpet av kvelden slik at jeg kan sove på soverommet i natt. De siste to nettene har jeg sovet på stuen, noe som ikke gir like god søvn som soverommet. Nå er jeg veldig klar for en god natts søvn. Mellom slagene valgte jeg å bruke litt ekstra tid på å lage en ordentlig god middag. Da laget jeg tacopai med proteinrik paibunn.

Tidligere denne uken fikk jeg tips fra en online coaching kunde, Mari, om å prøve paibunn laget av kikerter. Jeg stusset litt og synes det hørtes merkelig ut, men hun skrøt veldig av bunnen og sa jeg måtte prøve oppskriften. I dag valgte jeg å teste den. Ettersom det er fredag, aka tacofredag, laget jeg en kombinasjon av pai og taco. Da ble det denne tacopaien. Og fy søren så god den ble. Jeg hadde aldri trodd at en bunn laget av kikerter skulle bli så bra!

Tacopai med proteinrik paibunn
Til 1 paiform eller kakeform på ca 30 cm i diameter

Proteinrik paibunn
4 dl kikerter, tilsvarer ca 2 bokser med hermetiske kikerter
4 ss mel, jeg brukte 3 ss havremel og 1 ss mandelmel
1 ss smeltet smør
2 ss vann
1/3 ts salt

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller blender. Kjør til en jevn masse. Eventuelt kan du mose alt med en stavmikser. Du skal få en formbar deig. Blir deigen for tørr, tilsett litt ekstra vann.
Ha massen i paiformen. Trykk deigen ut med fingrene dine.
Stek på 150 grader i 25 minutter.

Tacofyll
1 pakke karbonadedeig
1 paprika
1 løk
1 boks maiskorn
1 boks kidneybønner
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpuré
1 pose tacokrydder
Valgfritt; litt ekstra krydder. Jeg brukte 1 ts oregano, 1/2 ts chili og 1/2 ts løkkrydder
Revet ost, jeg brukte jarlsberg og litt mozzarella 

Kutt paprika og løk i biter.
Stek karbonadedeigen raskt i en panne. Ha i paprika og løk. Tilsett tomatpuré, hakkede tomater, tacokrydder og eventuelt krydder. La det koke i 5 minutter. Ha så i maiskorn og kidneybønner.
Hell fyllet i den forstekte paibunnen. 
Strø over revet ost.
Stek på 200 grader på nederste rille i ovnen i 30 minutter. 

Se på det resultatet. Jeg hadde virkelig ikke trodd at paibunn av kikerter skulle bli så bra. Jeg er faktisk skikkelig overrasket. På den positive måten vel og merke. Bunnen blir både sprø og myk på en og samme tid, og smaken er veldig nøytral. Du smaker ikke kikertene. Her kan du fylle paibunnen med akkurat hva du ønsker. Tacopai er en vinner i mine øyne. Neste på listen er en pai med fyll av kylling og pesto. Det tror jeg også kommer til å bli ordentlig godt i denne bunnen.

Server gjerne med litt frisk salat og en klatt rømme. Der har du en real helgemiddag som vil falle i smak hos mange og som jeg nesten er sikker på at vil bli en favorittoppskrift. Håper du lar deg friste og at det faller i smak.

Nå skal jeg fortsette med soveromsoppussingen. God helg !

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Hvor mange er denne oppskriften beregnet for (til middag)? Så veldig spennende og godt ut! ☺️

    2. Det hørtes veldig godt ut! Og så veldig godt ut! 😀 Må prøves altså! Takk for nok et godt tips fra deg, goding! Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg