THAI NUDDELSALAT

I går kveld laget jeg denne utrolig gode middagen, thai nuddelsalat. I det siste har jeg stadig latt meg inspirere av asiatiske smaker. Asiatisk mat tar kort tid å lage, er stort sett veldig sunt, har  og ofte kan du også tilsette mye grønnsaker. Perfekt hverdagsmat!

Denne thai nuddelsalaten laget jeg med biff. Biff kan du bytte ut med kylling, svin eller hvit fisk. Bønner og linser kan også bruker. Bruker du belgvekster, blander du bare inn rett før servering, samtidig som du tilsetter mango. Ettersom jeg ikke hadde risnudler, har jeg brukt eggnudler. I Thailand er det stort sett risnudler som brukes. Du kan bruke den nuddelvarianten du ønsker. 

Thai nuddelsalat
Til 2 personer

Nuddelsalat
Ønsket mengde biff, jeg brukte ca 300 g, eller annen proteinkilde, se notat over
Ønsket mengde nudler, jeg har brukt 200 g ukokt eggnudler
1/4 agurk
1 gulrot
1/3 paprika
1 stil vårløk
1/2 mango

Saus
3 ss soya saus
2 ss sweet chili saus
2 ss fiskesaus
1 cm chili 

1 cm ingefær
3 ss limesaft 

3 ss sesamolje, jeg sløyfes

Kok nudlene som anvist på pakken. 
Ha salt og pepper på biffstykkene / kylling / fisk. Stek i en panne på middels til høy varme. Jeg liker biffen min rå -medium. Jeg stekte de i ca 90 sekunder på hver side, i en panne på middels høy varme sammen med en god klatt smør. 
Mens nudlene koker og kjøttet steker, deler du grønnsakene i stenger og mango i terninger. 
Finhakk chili og hvitløk og bland sammen alle ingrediensene til sausen. 
Når nuddelene er ferdigkokt, har du i grønnsakene og mangoen og blander.  Hell over 2/3 av sausen.
Ha salaten på tallerkener. Topp med proteinkilde. Hell over resten av dressingen og server. 

Nyt!

Jeg blir glad av alle disse fargene og smakene altså. Dette er virkelig festmat som kan passe til både hverdags og helg. Fra jeg startet med å lage mat, til jeg satt og spiste, tok det nøyaktig 12 minutter. Det kaller jeg en kjapp middag!
 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg