TILBAKE TIL HVERDAGEN

                                                                                                                                                                                       Inneholder sponsede produkter

Er det flere enn meg som synes det var litt tungt å komme tilbake til hverdagen i dag? Da vekkerklokken ringte i morges følte jeg meg ordentlig ambivalent. En del av meg tenkte at yes, nå er hverdagen tilbake, mens en annen del ville ikke opp og kunne gjerne hatt ytterligere en uke ferie.

Jeg kan ikke huske sist jeg har hatt så lang ferie og jeg har virkelig storkost meg, men de siste dagene har jeg kjent at det skal bli godt med hverdag og rutiner igjen. Det har blitt litt (vel mye) godis og påskefrokoster, samt lite trening, selv om jeg har vært noe aktiv med ski og gåturer.  Nå kjenner jeg at jeg har savnet mitt eget kjøkken, frisk og god mat, styrketrening og mine gode gamle rutiner. 

Etter å ha jobbet en del timer, skulle jeg manne meg opp til å ta en styrkeøkt. Da var dørstokkmilen lang! Selv om jeg har gledet meg til å løfte vekter igjen, følte jeg meg tung i kroppen. Er det flere som blir litt slapp og daff etter ferie og mye god mat? Heldig som jeg er, mottok jeg en pakke fra Tights.no og en pakke fra Nocco tidligere i dag. Både nytt treningsantrekk og den nye Nocco Miami-smaken hjelp på treningsmotivasjonen. Det gjorde det litt enklere å komme seg avgårde!

Etter en heftig diskusjon med meg selv i hodet, klarte jeg å komme meg avgårde. Og nå er jeg så glad for at jeg gjorde det. jeg tok en litt roligere og kortere økt, for å gi meg selv en grei overgang fra ferien. De første femten minuttene var skikkelig seige og tunge, men nå, etter førti minutter, føles det ordentlig godt! Jeg trente en styrkeøkt med knebøy, hip thrust, nedtrekk, face pull, leg extension og skulderpress. Humøret og energien er noe helt annet nå. Deilig altså!

I skrivende stund kjenner jeg at søtsuge begynner å komme snikende. Det er et tegn på at jeg har spist litt mye søtt den siste uken. Spiser jeg for mye sukker og godis, har jeg lett for å få søtsug, noe jeg normalt ikke har. Jeg tror jeg skal komme meg vekk fra pcen og lage meg bananpannekaker. Det er søtt, mettende, veldig godt og sunt. Da kan jeg gå til sengs senere i kveld og si at jeg har kommet tilbake til hverdagen med et pang. Overvunnet både dørstokkmilen og søtsuget!

Vær litt ekstra snill med deg selv etter ferien. Det er ofte tungt for oss alle å komme tilbake etter en periode med lengre fri og mer mat. Sliter med du med søtsug, slapphet eller at det er vanskelig å komme seg på trening, så er det helt normalt. Godta det og forsøk å gjøre det beste ut av dagene. Lag deg noe søtt uten sukker for å dekke søtbehovet. Gjør en aktivitetsform du liker, enten det er å gå deg en tur, danse eller gjøre en crossfitøkt. Kutt gjerne litt ned på tiden om treningsmotivasjonen er borte. En halv time er mye bedre enn ingenting.  Gi deg selv litt albuerom de neste dagene. Før du vet ordet av det vil du raskt være tilbake i rutiner igjen.

 

Kristine  ♥

8 kommentarer
    1. Nina
      Hei du 🙂 Mye av denne følelsen sitter også i hodet. Andre kan ikke se at du er mer vannete, det er noe du føler. Etter et par dager pleier kroppen å komme tilbake til sitt normale om man går tilbake til sitt normale kosthold igjen.

    2. Hei Kristine <3 denne trengte jeg.

      Jeg lurer på en ting… jeg har spist litt ekstra godt med søtsaker siste uka.. Idag følte jeg meg "vannete" og rar i formen. Er det noe som vil ta lang tid før kroppen kommer tilbake til sin normale "jeg"? hoftene og rompa mi føles plutselig "mer". Rar spm, men syns bare det var rart at jeg reagerte/merket det så fort =/?

    3. Marte
      Hei hei Marte. Takk for hyggelige ord. Det er vanskelig for meg å si noe om hva dette er. Jeg ser deg ikke og er heller ingen fysioterapaut. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en terapeut eller fastlegen din slik at du kan få et profesjonell til å se på dette. Kroppen vår er et fantastisk maskineri, at den blir skadet vel feil trening eller overbelastning, skjer hele tiden. Lykke til og god bedring 🙂

    4. Hei. Takk for inspirerende og nyttig blogg Kristine. Et spørsmål: Jeg har trent styrke ca. ett år, ikke veldig hardt, mest for å vedlikeholde og bygge litt opp etter lang tids sykdom. Men så, dagen etter trening på torsdag kjente jeg noe smerter ved skulderbladene, mest på høyre side og smertene økte på lørdag. Det er vondt å bøye hodet fremover, da river det langs ryggraden. Det smerter ved å vri overkroppen til siden og smertene brer seg rundt mot ribbeina og det gjør vondt å sitte med ryggen rett inntil en stol.
      Har du noe erfaring med vondter etter trening, har opplevd noen episoder før også, men ikke på nivå med dette. Når jeg tenker etter gjorde jeg en del roøvelser med stang + 15 min på romaskin og tenker det kan ha blitt for mye for no muskler rundt skulderbladene, men kan det bli sååå vondt? Og hva kan det evt bli av å overbelaste muskler, eller tenker du det kan være noe annet?
      Håper å høre fra deg om du har noen tanker rundt dette…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg