TING JEG HAR LÆRT I MINE TREDVE ÅR

                                                                                                                                                                                      Inneholder add-linker

Som dere vet, fylte jeg tretti år for noen uker siden. På disse tredve årene vil jeg påstå at jeg har vært igjennom mer enn de fleste tredve åringer i Norge. Jeg hadde noen nok så tøffe ungdomsår med blant annet uheldig barneskoletid, jeg kom ofte hjem gråtende, spiseforstyrrelse, depresjon, overspising, voldelige kjæresteforhold, en kronisk syk mamma som til slutt døde alt for tidlig, osv. Gjennom disse årene har jeg jobbet masse med det mentale og jeg har lært utrolig mye. I dag står jeg rett i ryggen og med brystet høyt hevet når jeg sier at jeg er enormt stolt av den jeg har utviklet meg til å bli!

De viktigste tingene jeg har lært i mine tredve år, vil jeg dele med dere.

⋄ Glem samfunnets normer, gjør ditt hjerte glad
Det er mange uskrevne regler i dagen samfunn. Heldigvis er vi blitt mer liberale med årene. Det er ikke lenger slik at vi skal være gift, ha hus og tre barn når vi er fylt tjuefem, men det er fortsatt likevel mange normer og uskrevne regler man kan føle på. Glem disse. Det er deg og ditt liv som har betydning for deg. Du skal gjøre ditt hjerte glad. Kanskje har du ikke lyst på barn. Kanskje ønsker du å selge det du eier og flytte til New York. Kanskje vil du begynne å studere igjen, selv om du egentlig er ferdigstudert og har en trygg og stabil jobb……men du gjør ikke de tingene du ønsker fordi du er redd for hva andre tenker og mener om det. Vel, det har faktisk fint lite å si! Gå for det som føles riktig for deg og gjør ditt hjerte glad!

⋄ Du trenger ikke ha en venn til alt
I mange år var jeg misunnelig på de menneskene som hadde en venninne som de gjøre absolutt alt med. Hvor det så ut som om de nærmest var som en. Jeg har aldri hatt en slik venninne. Ei heller har jeg aldri hatt en ordentlig stor venninne gjeng. Men årene har jeg forstått at de ser fleste av oss, faktisk har forskjellige venner til forskjellige ting. Du har for eksempel den sporty venninnen som pusher deg på trening, den partyglade som tar deg med ut på fest, den du kan prate med om alt, den du bare kan slappe av med, osv. Ikke let etter den perfekte venninnen. Vi har alle forskjellige egenskaper, slik er det også med vennene dine. Og husk at du ikke trenger å ha så mange, men pleie heller de få du har. Et bra vennskap, er langt bedre en fire halv dårlige.

⋄ Den viktigste personen i livet ditt er deg
Du er hovedpersonen i ditt liv. Jeg er hovedpersonen i mitt liv. Selv om du er i et ekteskap, er du fortsatt den viktigste personen i livet ditt, og ikke partneren din. Du er nødt til å ta vare på deg selv og prioritere deg selv først. Til tross for at du kanskje tenker at barna eller samboeren er viktigst. Har ikke du det bra, vil de rundt deg merke det, og da vil ikke de ha det bra heller.

⋄ Å legge penger i reise, er det viktigste for meg
Å reise gir meg se så enormt mye. Det å se andre steder, oppleve andre kulturer, møte nye mennesker, er virkelig viktig for meg! Jeg vokser og lever for fult når jeg er ute i verden. Det er her jeg velger å legge mesteparten av mine penger; reiser, opplevelser og minner. Men husk, det betyr ikke at det er det riktige for deg, finn ut hva som er viktig å prioritere for deg.

⋄ Alle kan ikke like deg
Slutt å forsøk å tilfredsstille og bli likt av absolutt alle. Det er umulig. Det vil alltid være noen mennesker en går mindre overens med enn andre. Du skal ikke bli likt av alle. Det som er viktig er at du selv og dine nærmeste liker deg. Alle andre er egentlig ubetydelige.

⋄ Ikke vent på det riktige tidspunkt
Det riktige tidspunktet kommer kanskje aldri. Ikke utsett ting du ønsker å gjøre, fordi det ikke passer akkurat nå. Bare jeg får mer penger, bare jeg går ned de fem kiloene, bare jeg blir ferdig med studiene…..Er det noe du virkelig vil, gjør det nå. Det er ikke sikkert at morgendagen kommer. Dette er nok det viktigste jeg lærte av min mamma. Rett før hun døde sa hun akkurat dette til meg – det jeg angrer mest på Kristine, er at jeg ikke gjorde mer av det jeg tenkte jeg skulle gjøre, men som jeg utsatte fordi tidspunktet ikke var riktig’. Det er virkelig noe jeg har tatt med meg videre. Livet skal ikke utsettes!

⋄ Lev
Dette henger egentlig veldig sammen med det ovennevnte punktet. Dette med å ikke utsette livet, men lev hver dag. Vi vet aldri hva som skjer i neste øyeblikk. Selv følte jeg veldig på dette når jeg ble akutt innlagt på sykehuset i januar. Vi må ikke ta livet for gitt, men gjøre hver eneste dag best mulig. Den dagen jeg skal dø, uavhengig om det blir i morgen eller om seksti år, vil jeg vite at jeg har levd, smilt og ledd så mye som mulig, satt pris på livet, og gjort hver dag til noe unikt. For dagen i dag er selve livet.

Jeg gleder meg til de neste tredve årene. Mer kunnskap, flere opplevelser og mange minner. Dette livet altså ♥


Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Hei! Jeg har ikke vært inne på bloggen din før. Leste bl.a dette innlegget og tenkte: For ei fantastisk dame du er. Så reflektert og jordnær. Det virker som du har definert livet ditt og at du setter pris på det❤ Inspirerende. Hilsen ei som også er 30 og gleder seg til de 30 neste!😍

    2. Dette var et skikkelig fint innlegg, og jeg er så himla enig i alle punkt ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg