TIPS FOR Å FÅ DET BEDRE MED SEG SELV

Jeg er sjeleglad for at jeg har en jobb å gå til. I disse dager har jeg en del bekjente som er permitter eller har hjemmekontor. Det å bare gå hjemme, uten sosial stimuli, gjør noe med oss. Flere av mine bekjente, har kommet til meg og vi har hatt samtaler (over telefon eller skype) fordi de har fått en vond, ubehagelig og ubeskrivelig følelse innvendig, etter å bare ha gått hjemme. Det tror jeg ikke de er alene om. Derfor vil jeg dele mine tips for å få det bedre med seg selv.

Mine tips for å få det bedre med seg selv

⋄ Finn ut hva som gleder deg og gir deg energi. Og gjør mer av det! Her er det fint å skrive en liste. Skriv opp selv de minste ting. For min del har jeg skrevet opp ting som å gå tur, lese en god bok, tenne et lys til morgenkaffen, kjøpe meg friske blomster, trene, snakke med noen jeg er glad i, ta meg et glass vin og bare nyte, legge meg i nyvasket sengetøy og mye mer. Når du har skrevet opp en del punkt, finn ut hvordan du kan gjøre mer av dette i hverdagen din. Kanskje du kan tenne det stearinlyset hver morgen? Kanskje du kan gå en liten tur i lunsjpausen? Kanskje du kan smøre deg selv inn med en deilig krem hver gang du dusjer? Hva gjør deg glad og hvordan kan du gjøre noe av dette hver dag?

⋄ Kutt ut folk som bare tar energien din. Noen mennesker får deg til å føle deg bra, andre ikke. Bruk da tiden din på de som får deg til å føle deg bra. Dette er vanskelig, men så utrolig viktig. Har du noen mennesker i livet ditt som bare tar energien, er det faktisk ikke verdt tiden din.  En relasjon mellom to mennesker skal både gi og ta energi. Helst skal du få mer energi, enn hva det koster deg. 

⋄ Beveg deg. All former for bevegelse er godt både for kroppen og psyken. Når du er i aktivitet utløses også såkalte nevropeptider i hjernen vår, det vi kjenner som endorfiner. Disse endorfinene gjør at du føler deg bedre med deg selv og også i deg selv. Personlig har jeg også fått mye mestringsfølelse av trening, som også har gjort at jeg har fått det bedre med meg selv og den jeg er. 

⋄ Spist sunt. Det å gi kroppen din nok og riktig næring, er en form for egenpleie. Det gjør godt og fyller deg med energi. Når jeg sier sunt, er min personlig mening at det også er sunt med en sjokolade her og der, kunne ta seg et glass vin og gå ut å spise med venner (når det er lov igjen). Sunt er ikke bare grønnsaker, frukt, proteinrike matvarer og fullkorn. Det er et balansert helhetlig kosthold, som også gir rom mindre sunne matvarer i ny og ne.  Når du fyller kroppen med masse god næring, vil du føle deg bedre, som igjen gjør at du også har det bedre med deg selv. 

⋄ Føler du deg stresset eller overdumpet av negative tanker. Stopp opp i 1 minutt og pust dypt. Ta noen dype åndedrag, iiiiinnnnnnn gjennom nesen og uuuuuuuttttt gjennom munnen. Bare det kan gjøre at du føler deg bedre.

⋄ Prioriter deg selv. For mange kan dette føles egoistisk eller vanskelig.  I ditt liv er faktisk du den viktigste personen og du er nødt til å prioritere deg selv for at du skal ha det bra. Minn deg selv på dette daglig. Du fortjener å ha det bra. Du fortjener å prioritere deg selv. Du fortjener å ha det bra. Du fortjener å prioritere deg selv. Du fortjener å ha det bra. Du fortjener å prioritere deg selv.  Med tiden vil du innse hvor viktig og verdifull du er, og automatisk ta valg som gjør at du har det bedre med deg selv.

Håper du kan ta med deg noen av disse tipsene inn i hverdagen din og få det litt bedre. Mange gode tanker og riktig god helg til hver og en av dere.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Det å gjøre små ting i hverdag som føles godt skal jeg forsøke å gjøre mer av <3

    2. Huff ja, mange sliter 🙁 Selv er jeg vant med å være mye alene, så jeg har det fint. Goood helg, fine deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg