TIPS FOR Å FÅ EN BIKINIKROPP

Det er mye fokus på bikini- og sommerkroppen om dagen. Og vi har jo alle hørt den evige klisjen om at alt du trenger for å ha en bikinikropp er en kropp og en bikini. 

For all del, det er helt sant. Vi har alle en bikinikropp, men i realiteten er det ikke så enkelt. Veldig mange har dårlig selvfølelse og sliter med misnøye ovenfor egen kropp, og mye av sommerhalvåret er preget av selvforakt, angst og usikkerhet. Dette synes jeg er så trist!

Selv har sommeren vært et hat for meg i mange år. Nei, jeg har aldri vært overvektig, men det å være slank betyr absolutt ikke at man har god selvtillit. Jeg har virkelig hatet kroppen min! Jeg har grått, nektet å ville være med venner på stranden og stengt meg inne. Mitt selvforakt var faktisk så ille at jeg kuttet meg selv med vilje i en periode. Så ja, jeg vet hvor vanskelig denne bikinkroppen kan være.

I stedet for å tenke at alle har en bikinikropp, vil jeg heller at du skal jobbe med selvfølelsen din og bygge en god relasjon til din egen kropp. For det er faktisk slik du får en bikinikropp – ved å bli komfortabel med den du er.

⋄ Se på deg selv som en venninne
Dette kan føles veldig rart og merkelig i starten, men det er virkelig verdt å forsøke. Hver gang du får en negativ tanke om deg selv, forsøk å se deg selv gjennom øynene til din beste venninne. Altså at det ikke er du som snakker til deg selv, men din venninne. Din venninne ville aldri sagt til deg at du ser feit ut i den bikinien eller at du har celulitter på rumpen. Snu fokuset og se deg selv med vennlige øyne. De som er glad i deg ser deg ikke for utseende ditt, men for den personen du er og alt som er bra ved deg. Og det er så mye!

⋄ Slutt å følg
Om det er mennesker som får deg til å følge deg dårlig på sosiale medier. Slutt å følg dem. Dette gjelder meg også. Jeg ønsker å spre treningsglede og livsglede, men er det slik at jeg  får deg til å følge deg dårlig, så håper jeg inderlig at du trykker unfollow.

⋄ Endre målet ditt
Om du trener, ha et mål som er fokusert på prestasjon fremfor utseende. Veldig mange trener ene og alene fordi de vil forandre kroppen sin. Da blir trening noe negativt, fordi du forbinder det med det negative du vil endre med kroppen din. Sett deg i stedet et mål som ikke har noe med hvordan du ser ut, men noe med prestasjon eller hvordan du føler deg. Det kan være at du vil ha mer energi, at du vil sove bedre, at du vil klare 5 pull ups, løpe 5 km på x antall minutter eller noe helt annet. Selv har mitt syn på både meg selv og trening blitt mye bedre etter at jeg gikk bort fra å trene fordi jeg ville se ut på en spesifikk måte, men heller trener fordi det gir meg en god følelse eller fordi jeg vil klare x-antall chins.

⋄ Kjøp klær du trives i, spesielt badetøy
I dag finnes det utrolig mye lekkert tøy. Også når det gjelder badetøy. Synes du magen din er litt stor, så velg en bikinitruse med høyt liv eller en lekker badedrakt. Er du som meg, synes puppene dine er litt små, velg en bh med litt løft eller med innlegg. Bruk tid og energi på å finne rett antrekk til deg og din fasong. Prøv deg frem rett og slett! Det er så viktig å føle seg vel i det man har på.

⋄ Positivitetsliste
Da jeg var veldig usikker på meg selv i tenårene, jobbet jeg masse med positivitetslitsten. Den er rett og slett en liste hvor du skriver ned alt positivt du kommer på om deg selv. De aller fleste fokuserer ene og alene på det vi ikke liker ved oss selv. Men positivitetslisten øver du på å se de positive sidene. Synes du denne oppgaven er vanskelig, kan du be noen du er trygg på, som en samboer, en god venninne eller et familiemedlem til å hjelpe deg å finne positive ting ved deg selv. Har du en dag hvor du sliter med negativt selvbilde, bruk positivitetslisten til å minne deg selv på at det er så mye bra ved deg.

Håper disse tipsene kan hjelpe deg på veien til en bikinikropp slik at du kan rocke standen i sommer.

 

Kristine  ♥

4 kommentarer
    1. Veldig nyttig og fint innlegg. Det er vanskelig på den tiden av året om en ikke føler seg så selvsikker. Jeg har aldri gjort det men jobber med psykolog for å bedre selvbildet mitt nå. Det har hjulpet. Det hjelper også at du tar det opp og snakker om det som her. Takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg