TIPS TIL HVA DU KAN BRUKE TIDEN PÅ HJEMME

Nå som vi står i en pandemi og svært mange er satt i karantene, i tillegg til at de aller fleste forsøker å holde seg mest mulig hjemme, har vi plutselig mye tid innenfor husets fire vegger.

Selv er jeg ikke i karantene og jeg er i full jobb. Som sykepleier, jobber jeg mer enn noen sinne, for det er virkelig et yrke hvor det er alle mann på dekk for tiden. I tillegg har jeg mange nye online pt kunder som ønsker hjelp til hvordan de best mulig kan trene og spise, nå som de må holde seg hjemme. Jeg står også fortsatt i et flyttekaos. Jeg har i grunn hendene fulle for tiden! Til alle dere som ikke gjør det, har jeg noen tips til hva du kan bruke tiden på hjemme, enten du er i karantene eller bare forsøker å holde deg mer hjemme.

⋄ Les bøker
Å lese bøker kan både være underholderne og lærerikt. Jeg vil anbefale å gjøre begge deler. Mer tid hjemme er en perfekt anledning til å sette deg inn i et tema du kan lite om, lese den boken du har hatt lyst til lenge eller lære mer om noe. Selv er jeg glad i bøker om mental trening, helse og livsstil. De siste månedene har jeg lest Eventyrlige detaljer av Halvor Bakke, Selvforsvar mot overvekt av Øyvind Torp og Spis opp maten av Mette Nygård Havre. Disse bøkene sier mye om hva som interesserer meg om dagen, nemlig oppussing; jeg maler og ordner i min nye leilighet, helse; jeg jobber både som online coach og sykepleier, og mat; jeg er jo matnerd. Når jeg var nyoperert leste jeg En skikkelig digg kokebok, Helserevolusjonen, Jentekoden og Endelig mandag. Dette er bøker jeg kan anbefale.

⋄ Prøv noen nye oppskrifter
Ja, hvorfor ikke bruke litt tid til å leke deg rundt på kjøkkenet? Kanskje finner du noen nye favorittoppskrifter som du kan bruke når hverdagen tidsnok kommer tilbake. Over har jeg nevnt et par kokebøker som jeg virkelig liker. Ellers kan du også ta en titt i arkivet. Der har jeg mange gode oppskrifter. 

⋄ Hjemmetrening
Selv om man ikke kan gå på trening, er det fortsatt så mye en kan gjøre hjemme. Ta med deg en vektvest ut og ta en skikkelig styrkeøkt, løp deg en tur, eller finn frem et bootyband og et hoppetau og ta deg en økt i stuen.

⋄ Mal veggene
Over ser du soverommet mitt ut akkurat nå. I dag begynte jeg nemlig å male. Å oppgradere soverommet eller stuen med en ny farge, gjør så mye. Maling er rimelig, men endrer virkelig hele rommet! Problemet er bare å velge farge. Det sliter jeg med. For et av mine neste prosjekter, er faktisk å male stueveggene og jeg aner ikke hvilken farge jeg skal velge!

⋄ Hør på podcast
Her er det akkurat det samme som med bøker. Podcast er kan være både lærerike og morsomme. Noen av mine favoritter er Happier with Gretchen – en skikkelig good-feel podcast, Iron Culture – for de treningsinteresserte, og Personality Hacker – masse enkle selvutviklingstips.

⋄Rydd i skapene
Dette gjorde jeg når jeg flyttet og det er så utrolig befriende!!! Ryddig hjemme = ryddig sinn. 

⋄ Gjør noe kreativt
Start et lite DIY prosjekt. Her er det masse inspirasjon og tips på nettet. For tiden driver jeg å skal bygge en terrasebenk som er kombinert sitteplass med oppbevaring. Perfekt på terrassen nå som våren kommer. Kanskje det kan være noe for deg også?

⋄ Kom deg ut i skogen
Med mindre du er i karantene selvfølgelig. Da holder du deg hjemme. For oss andre, er derimot skogen et sted som gjør godt både for kropp og sjel og et sted du oftest møter svært lite mennesker.

⋄ Plei deg selv
Hverdagen er normalt hektisk for de aller fleste. Nå som du har mer tid hjemme, bruk ekstra tid på å pleie deg selv. Egenkjærlighet er så viktig. Det kan være alt fra at du lager en liste over ti ting du liker ved deg selv, eller at du tar en ekstra lang dusj, skrubber hele kroppen med en god kroppsskrubb, smører inn kroppen med en velduftende kroppskrem, legger ansiktsmaske og lakker neglene med neglelakk.

Hva bruker du tiden på hjemme nå?

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg