TO PLANKE FAVORITTER

Som jeg har skrevet tidligere på bloggen ved flere anledninger, er jeg ikke noe fan av situ ups. Jeg personlig føler ikke at sit ups gir meg den kontakten jeg vil ha med core muskulaturen. Forskning viser også at sit ups ikke er den optimale mageøvelser. Derfor fokuserer jeg heller på andre mageøvelser, som planke. Og let’s face it. Planke er kjedelig! Jed synes i hvert fall det. Derfor vil jeg dele to plankefavoritter med dere.

Disse to variantene trente jeg under dagens økt. Det er en litt annen vri på planke, som gjør øvelsen hakket mer spennende. Dagens økt var forøvrig en super deilig styrkeøkt på verandaen. Det å trene ute midt i solsteken, er bare helt fantastisk. Jeg er en parson som blir veldig glad av trening, samtidig som jeg elsker sol og blir veldig glad av solen. Trening i solskinnet, gjør meg jo helt i ekstase! 

Over til selve innlegget igjen, to planke favoritter. Husk at når du gjør planke, uavhengig om du gjør en original planke eller en av disse variantene, må du holde ryggsøylen og bekkenet i nøytral posisjon under hele øvelsen. Du skal ikke svaie i ryggen eller føle at rumpen detter nedover mot gulvet. Forsøk å tenk at du skal suge navlen inn mot ryggsøylen under hele øvelsen.
 

Enarms planke
Her står du i den vanlige plankeposisjonen, men har kun en arm i gulvet. Har du høyre albue og underarm i gulvet, legger du venstre arm langs hoftesiden din. Hold øvelsen så lenge du klarer. Ta så en pause før du gjør det samme på den andre siden. Denne kjennes skikkelig godt i de skrå magemusklene.

Planke med skulderklapp
Her står du i en høy plankepositisjon med hendene og tærne i gulvet, som når du skal ta en push ups. Deretter løfter du en og en arm og klapper deg på motsatt skulder. Det vil si at du løfter venstre arm og klapper deg på høyre skulder. Så setter du venstre armen i gulvet igjen, løfter høyre arm og klapper deg på venstre skulder. Klapp deg selv på skulderen så mange ganger du klarer. Denne brenner godt i hele core-muskulaturen.

Test en ny plankevariant på din neste økt. Og om du har en plankevariant du vil dele med meg, legg den igjen i kommetrafeltet. Kanskje jeg finner en ny favoritt!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har du prøvd vanlig sideplanke? Den liker jeg godt. Enten vanlig eller som stjerneform 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg