TOPPING PÅ HAVREGRØTEN

                                                                                                                                                                                                      Inneholder add-linker

Havregrøt er noe mange har et elsk hat forhold til. Enten så digger man havregrøt, eller så synes man det er kjipt og smakløst. Jeg er i den første kategorien, jeg elsker havregrøt! Jeg tror mye av årsaken til at jeg er såpass glad i havregrøt, er fordi jeg alltid topper havregrøten min med noe godt. Topping på havregrøt er alfa omega, i hvert fall i mine øyne. Med rett topping kan du forvandle en kjip grøt, til noe spennende og smakfullt!

Havregrøt er et supert måltid om du kombinerer det med riktig ingredienser. Havregryn inneholder godt med fiber og metter godt. Havregryn består hovedsakelig av karbohydrater. Derfor lønner det seg å kombinere havregrøt med andre matvarer som proteinpulver, cottage cheese, egg, kesam, nøtter, nøttesmør eller lignende, slik at du får et fullverdig måltid bestående av karbohydrater, proteiner og fett. Spiser du et måltid ene og alene med karbohydrater, har det lett for at måltidet metter dårlig, og at du blir fort sulten og sugen igjen. Det man kaller et såkalt svingende blodsukker.

Luksusgrøt kokt med vaniljeprotein toppet med bringebær, cottage cheese, hempfrø, kakaonibs, sjokoladetrukkene gojibær, Barebells Hazelnut cream og en proteinbar i smaken vanilla caramel i skiver.

Selv liker jeg å koke havregrøten min med melk og så røre inn et egg eller to. Det øker proteinmengden, samtidig som det gir en kremet og god konsistens. Andre ganger blander jeg inn proteinpulver, da synes jeg det er godt med vaniljeprotein og litt ekstra vaniiljepulver eller sjokoladeprotein og litt ekstra kakaopulver. Jeg synes også det er godt å blande inn cottage cheese i grøten eller toppe grøten med kesam . Et must i havregrøten er forresten et lite dryss havsalt. Det må du ha når du koker havregrøten!

Over til topping på havregrøten
⋄ Gode fettkilder
Frø: alle typer frø som linfrø, hempfrø, gresskarfrø, chiafrø
Nøtter: valnøtter, mandler, peanøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter
Nøttesmør: peanøttsmør med sjokoladesmak, peanøttsmør, cashewsmør, hasselnøttsmør, mandelsmørBarebells hazelnut cream
Egg
Ekte meierismør
Kokosolje
Ghee

Proteiner
Proteinpulver, mine favoritter er vaniljeprotein i smaken french vanilla og sjokoladeprotein double rich chocolate
Proteinpudding, jeg bruker mest smakene sjokolade og vanilje
Cottage cheese

Kesam
Proteinbar, favorittene er, som jeg har sagt tusen ganger før; Questbars, Pandy candy og Barebells

Egg
Eggehvite på kartong

Styrk melk
Proteinrikk, jeg bruker mest smakene fudge, sjokolade og vanilje

Ekstra næringstoffer
Bær
Frukt
Kokoschips

Tørket frukt: dadler, fiken, epler, aprikos, rosiner, blåbær, tranebær
Superfoods: kakaonibs, gojibær, inkabær, morbær

Annet
Syltetøy uten sukker som jordbær, bringebær og eplemos
Sukringold

Havsalt
Vaniljepulver

Kanel
Kakaopulver
Kokossirup
Fibersirup
Steviadråper

Gulrotkakegrøt laget av å blande inn 1 raspet gulrot i grøten sammen med 20 g vaniljeprotein, litt vaniljepulver, 1 ts kanel og  2 ss kesam. Jeg har toppet med gojibær, inka bær, hakkede macadamienøtter og kokossirup.

Andre gode havregrøt favrotitter er
⋄ Eplekakehavregrøt hvor jeg rører inn 20 g vaniljeprotein, 1 revet eple og ca 100 g kesam, så topper jeg det hele med hakkede cashewnøtter, sukringold, epleskiver og kanel.
⋄ Snickersgrøt laget med 30 g sjokoladeprotein, 2 ss kakaopulver, 1 ss sukringold og 2 ss peanøttsmør.
⋄ Riskrem grøt lager jeg ved å blande ca 100 g cottage cheese, 100 g kesam og 1 ss sukringold i grøten, før jeg topper med syltetøy av ønsket slag.
⋄ Bærgrøt, her liker jeg best å bruke bringebær eller blåbær. Kok opp havregrøten på vanlig måte, rett før grøten er klar blander jeg inn ca 150 -200 g bær, 2 egg, og 1 ss sukringold og rører rundt til bærene og eggene er oppløst.
⋄ Banankakegrøt lager jeg av å blande 1 banan i skiver inn i ferdigkokt grøt, sammen med 1 boks vaniljeproteinpudding, 1 ts kanel og 1/2 ts kardemommen.
⋄ Moccagrøt lager jeg av å blande inn 20 g sjokoladeprotein, 1 ss kakaopulver, 1 ts kaffepulver og 3 dråper stevia i grøten. Så topper jeg gjerne med kakaonibs og biter av en proteinbar for en luksus følelse.

Har du en favoritt topping på havregrøten eller en favoritt havregrøtoppskrift?


Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Favoritt grøten min er litt som din sniackers grøt men jeg har banan i grøten også. Det er kjempe godt. Kok inn banen 🙂

    2. Den øverste grøtbollen ser sykt digg ut. Jeg er ikke så glad i grøt, men kanskje jeg skal gi det et forsøkt til.

    3. Ååååå fytti grisen for et saftig innlegg om min favoritt frokost ever! Jeg piser det til og med på julaften! 🤣 Du er så rååå altså! Tusen takk, for flotte tips og triks, goding!
      Stor, god klem til deg vakre! ❤️

    4. Tusen takk for masse gode tips! Jeg har nylig oppdaget havregrøt, og elsker det – men ser etter inspirasjon til variasjoner. Og dette blogg-innlegget var en gullgruve av gode ideer!! Takk!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg