TRENGER DU EN HVILEDAG ELLER ER DU BARE LAT

Dette spørsmålet, om jeg trenger en hviledag eller bare er lat, er noe jeg har jobbet mye med selv. Spesielt i disse hjemmetreningsdager hvor terskelen for å sette i gang med trening, er større enn når jeg skal trene på et senter. Det å forstå om jeg faktisk er sliten og trenger en hviledag, eller om jeg bare er lei og lat, er en kunst. For om det er sistnevnte, at jeg bare er lat, vet jeg at jeg i nittini prosent av tilfelle får mer energi og føler meg langt bedre etter en treningsøkt.

Om du trenger hvile eller er lat, er virkelig ikke alltid lett å vite. Det er lett å finne unnskyldninger som at man ikke føler for å trene, har mye man skulle gjort, er trøtt, umotivert eller lignende. Unnskyldninger dukker raskt opp i hodet til oss mennesker. Er det derimot slik at du har satt deg et mål som dreier om helse, trening eller prestasjon, må vi noen ganger gjøre ting vi ikke har fult så lyst til. Det tar tid å nå sine mål og å innarbeide sunne og gode vaner. 

Så hvordan finne ut om du trenger en hviledag eller om du bare er lat?

Det jeg har jobbet med selv og forsøker å lære mine online coaching kunder, er at det er noen ting de kan se etter.

Om det er slik at du føler at du ikke har tid, men vet at du i løpet av kvelden kommer til å sitte på sosiale medier, sose på pcen eller se på Netflix, da er du trolig lat. Hvis det er slik at du tankene dine vingler frem og tilbake om du skal trene eller ikke, burde du trolig trene. Hvis du føler deg sliten i hodet, men ikke i kroppen, da vil det hjelpe med bevegelse og å trening. Hvis du føler at du ikke har motivasjon til å trene, da sier jeg ‘just do it’. Ingen har motivasjon hele tiden! Det er her rutiner og gode vaner kommer inn. Hopp i treningsklærne og bare gjennomfør en liten økt. Følelsen etterpå er magisk. Om det er slik at du føler deg lei deg og synes synd på deg selv, og derfor synes at du heller fortjener å slappe av på sofaen (med sjokolade), da er det også bedre å komme seg på trening. Det vil løfte humøret så mye!

Tegn på at du trenger en hviledag, er at du faktisk er syk, som feber, muskelsmerter, veldig sår hals, oppkast og lignende. Hvis du har sovet dårlig og føler deg oppriktig sliten, er det bedre å ta en hviledag, samt komme seg tidlig i seng og la kroppen slappe av. Er du presterer dårligere, som at du har blitt betydelig svakere om du bedriver styrketrening eller at du løper saktere om du driver med kondisjonstrening, er det et tegn på at du trolig restituerer deg for dårlig og trenger en hviledag. Er det slik at du føler deg ordentlig støl og har diffuse muskelsmerter i kroppen, er det på tide med en hvile dag og gi muskulaturen hvile så de kan bygge seg sterkere opp. Om det er slik at du drar på trening og 10 minutter inne i økten så føler du deg fortsatt sliten, lei og kjei, ja, da trenger du en hvile dag. Da er det bedre å gå hjem, slappe av og hente deg inn.

Det er ikke alltid lett å vite om man faktisk trenger en hviledag eller om man er lat / har vondt i viljen. Noen ganger trenger du oppriktig en hviledag, mens andre dager har man mer nytte av å bare get shit done og gjennomføre den økten. Håper mine tips kan hjelpe deg neste gang du er usikker på om du skal trene eller ikke.


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Charlotte
      Jeg ønsker ikke at noen skal føle seg late. Jeg vil bare at man skal bli bevist. Selv er jeg lat av og til jeg også. Det er jo viktig det også. Men ikke hver dag 🙂

    2. off. det her var et litt tøft innlegg å lese. føler meg lat. men tror også at jeg trengte å lese det. skal trene litt nå. vet at jeg føler meg bedre etterpå jeg også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg