TYKK, SAFTIG PANNEKAKE

Nå tror jeg faktisk det er over to måneder siden sist jeg har laget pannekaker. Hva har skjedd?! Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg tror faktisk bare det er det faktum at jeg har spist så mye ordentlig mat (som dere vet har jeg vært på et terapeutisk kosthold for å få ned mine hashimoto antistoffer) at jeg har mistet lysten på søtt. Matcravings, enten det er etter salt og søtt har forsvunnet så og si helt. Og det er jo i og for seg ganske deilig, selv om jeg av og til savner noen av mine “kose-matretter”. Som pannekaker. I dag savnet jeg nettopp det å sette meg ned i sofaen med en god bok og nyte pannekaker. Så da laget jeg nettopp en tykk, saftig pannekake.

Jeg har brukt kokoskrem, mandlemel og bokhvetemel for å få den gluten og melkefri. Kokoskrem kan du bytte ut med kefir, yoghurt, kesam eller lignende. Mandelmel kan du bytte ut med 2 ss av et annet mel som speltmel eller havremel. Bokhvetemel kan du bytte ut med hvilke som helst type annet mel. Som du ser av oppskriften, har jeg ikke tilsatt noe søtning annet enn litt vaniljepulver. Jeg synes ikke det er nødvendig med ekstra søtt. Er du en søtmoms, vil jeg anbefale at du tilsetter 1/2 ts søtning som sukringold. 

Tykk, saftig pannekake
Til 1 person

2 egg
2 ss kokoskrem, eventuelt melk eller yoghurt
1 ss mandelmel, 
1 ss bokhvetemel, eventuelt annet mel
1/4 ts vaniljepulver
1/4 ts salt
1/3 ts kanel og 1/3 ts kardemomme

Ha alle ingrediensene i en bolle. Visp sammen med en gaffel. 
Stek som en tykk pannekake i en stekepanne med litt smør eller kokosolje på medium varme. Jeg stekte på temperatur 4 av 9, i cirka 3 minutter før jeg snudde pannekaken og stekte den i ytterligere 2 minutter på den andre siden. 

På toppen har jeg kokosyoghurt, jordbær og blåbær. Deilig! 
Der har du en tykk, saftig og god pannekake som inneholder fiber, sunne fettsyrer, proteiner og masse god smak.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Oda
      Miss? Missunnelig?

      Har du sug skyldes det to ting
      1. Fysisk – kroppen får ikke nok næring, enten det er kalorier eller makronæringsstoffer
      2. Psykisk – feks sug fordi man vil trøste seg selv, er stresset, osv.
      Jeg ville i første omgang sett nærmere på hvorfor du har sug. Og så løst det problemet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg