UKESPLANLEGGING – SLIK PLANLEGGER JEG UKEN

Riktig god søndag dere. Har du hatt en fin helg? ♥ Jeg har hatt en rolig og fin helg, som har bestått av mye soving, en del sosialt, baking og kontorarbeid. I dag har jeg vært ute å lekt meg i snøen. Det er blitt så nydelig vintervær nå som det har snødd flere dager på rad. Her er det et ordentlig vinterparadis!  

Jeg har akkurat brukt et drøyt kvarter på å ukesplanlegging. Det gjør jeg så og si alltid på søndager. Om det er en ting jeg vil råde absolutt alle til å gjøre for å få et bedre liv, er det å bruke noen minutter hver søndag til å planlegge den kommende uken. Ved å planlegge vil du få mye mer ut av uken og tiden din, samtidig som du får oversikt og slipper unødvendig stress.

For min del, vet jeg at planlegging er helt nødvendig. I en hektisk hverdag med jobb, hobbyer, venner og annet, føles det noen ganger som om tiden ikke strekker til. Den følelsen kjenner du kanskje igjen? Da er jeg nødt til å ha en oversikt over hvordan den kommende uken ser ut, slik at jeg har tid til alt jeg skal rekke, samtidig som jeg også har tid til hvile, søvn og å være sosialt. Jeg legger også inn trening og tid til tillaging og spising av mat i ukeskalenderen min. Dette er fordi trening og sunn mat gjør at jeg presterer bedre og føler meg bedre. Trening gjør meg sterkere, både fysisk og mentalt, samtidig som det er et sted hvor jeg får ut negative tanker og henter inn positive vibber. Jevnlig inntak av sunn og variert mat, gjør at konsentrasjonen og energien holder seg på topp hele dagen. Det at jeg har en plan eller en liten mal på hvordan dagene skal se ut, gjør også at jeg stresser mindre. Da vet jeg hvordan dagene mine vil se ut og vet også at jeg kommer til å rekke alt jeg skal rekke. For meg er det å planlegge ukene mine helt essensielt for at jeg skal fungere optimalt!

Slik planlegger jeg uken

· Jobb og faste avtaler 
Først setter jeg opp faste avtaler som jobb, pt-timer og kontorarbeid. De faste avtalene er noe jeg  komme meg til og de får derfor første prioritet i kalenderen.

· Sosiale avtaler 
Deretter setter jeg inn sosiale avtaler i kalenderen, som bursdagsfeiringer, middag med venner, lunsjavtaler også videre. Dette er ting jeg har lyst til å gjøre, men som jeg ikke må gjennomføre. De sosiale avtalene kommer derfor i andre rekke.

· Trening 
Ut ifra de to overnevnte, setter jeg inn trening. Etter at jeg har satt opp forelesning, jobb og sosiale avtaler, ser jeg altså når jeg er ledig og når jeg har tid til å trene. I tillegg til å skrive ned når jeg skal trene, pleier jeg også å skrive ned hva jeg skal trene. Da skriver jeg ned hvilken muskelgrupper og hvilke øvelser. Har du et spesifikt mål, kan det også være nyttig å skrive ned målet.

· Middag
Deretter planlegger jeg ukens middager. Da jeg bare er en person og stort sett bare lager middag til meg selv, planlegger jeg ofte slik at jeg har samme middag to eller flere dager på rad, men at hver middag likevel ikke er helt lik. Det kan for eksempel være at jeg lager en bolognesesaus på mandag. Da kan jeg spise pasta bolognese på mandag. På tirsdag kan jeg bruke bolognesesausen oppå lomper og lage lompepizza. På onsdag kan jeg tilsette bønner og servere den med ris, som en slags chili con carne. Da sparer jeg både tid, unngår å kaste mat, og får i meg sunn, god og næringsrik mat. 

· Megtid
For meg er det også helt nødvendig at jeg setter av tid til å gjøre ingenting. Jeg pleier å kalle det megtid eller fritid i kalenderen. Det blir som små hull i kalenderen hvor jeg kan være for meg selv og velge helt hva jeg vil gjøre, om det så er ingenting eller gå meg en tur. Denne fritiden må jeg ha for å samle energi og hente krefter.

· Huskeliste 
Jeg skriver også opp en huskeliste med ting jeg skal huske eller få gjort i løpet av uken. Det kan for eksempel være et spesielt blogginnlegg jeg har lyst til å skrive, en bursdagsgave jeg skal kjøpe eller en telefon jeg skal ta.

Bruk noen minutter denne søndagen til å planlegge. Skriv ned alle avtalene dine, når du skal på jobb / skole / og lignende, hva du skal ha til middag, når og hva du skal trene og annet som er viktig i livet ditt. Det er så mye greiere når en får en oversikt over dagene. Med det er jeg sikker på at uken din blir fenomenal!

 

Kristne ♥

6 kommentarer
    1. Planlegger aldri 😛 Haha. Tar alltid ting som det kommer. Men føler meg en del stressa så kanskje jeg får begynne med det!

    2. Jeg må alltid planlegge uken jeg også. Alt blir mye enklere da. Håper du får en fin uke Kristine ‘-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg